حوت 23, 1401 09:39 Asia/Kabul
  • هشدار ایران درباره صادرات پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی به افغانستان
    هشدار ایران درباره صادرات پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی به افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران درباره صادرات پیش سازهای شیمیایی مواد مخدر صنعتی به افغانستان هشدار داد و گفت: این مساله تهدیدی جدید برای کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل است.

به گزارش رادیو دری، اسکندر مؤمنی در شصت و ششمین نشست سالانه کمیسیون موادمخدر سازمان ملل متحد اظهار کرد: بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODCسطح زیر کشت خشخاش در افغانستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد افیونی ۳۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از سوی دیگر پیش سازهای شیمیایی به یک تجارت دو سویه تبدیل شده، به طوری که این مواد به صورت فزاینده‌ای از کشورهای صنعتی به افغانستان که هیچ مصرف قانونی ندارد، قاچاق و صرفاً در تولید هروئین، مرفین و متامفتامین به کار گرفته می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: این یک تهدید جدی برای جامعه بین‌المللی است که ابتدا کشورهای منطقه و به‌خصوص کشورهای همجوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مومنی همچنین به شرایط قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، در خط مقدم این مبارزه جهانی، با هجمه بزرگ قاچاق مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن از قبیل شرارت، تروریسم، قاچاق انسان، آدم ربایی، سیل عظیم مهاجران غیرقانونی و تحرکات مسلحانه از منشأ افغانستان روبرو است که خسارات مالی و انسانی فراوانی را به ایران تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: ایران فقط در سال ۲۰۲۲، موفق شد حدود ۷۱۶ تن از انواع موادمخدر و روان‌گردان کشف کند که این دستاورد با شهادت تعدادی از نیروهای فداکار پلیس مبارزه با موادمخدر ایران حاصل شده است.

شصت و ششمین نشست سالانه کمیسیون موادمخدر سازمان ملل متحد روز دوشنبه با حضور «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران در وین، پایتخت اتریش، آغاز به‌کار کرد.

تحریم؛ چالشی پیش‌روی طالبان برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

هشدار ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران درباره افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان

کلیدواژه