حوت 29, 1401 15:11 Asia/Kabul
  • ایران در ساخت پالایشگاه نفت و گاز خودکفا شد
    ایران در ساخت پالایشگاه نفت و گاز خودکفا شد

وزیر نفت ایران گفت: این کشور در ساخت پالایشگاه گازی و نفتی به خودکفایی رسیده است.

به گزارش رادیو دری، جواد اوجی روز دوشنبه همزمان با 29 حوت روز ملی شدن صنعت نفت ایران در آیین بهره برداری از مرحله دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان، این پالایشگاه را یک طرح کلان و مهم خواند و اظهار کرد: این پالایشگاه یکی از طرح های نیمه تمام بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اجرای آن در اولویت وزارت نفت قرار گرفت و تکمیل ۳۶ درصد باقیمانده این طرح مهم در مدت ۲۰ ماه، رکوردی بی سابقه در صنعت نفت کشور است.

اوجی افزود: پیش از این در دولت سیزدهم، یک پالایشگاه گازی به بهره برداری رسید که با این کار، ظرفیت پالایشگاه های گازی کشور با سرمایه گذاری ۲.۸ میلیارد دلار، ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت و امروز نیز با سرمایه گذاری ۱.۲ دلار، این پالایشگاه نفتی به دست پیمانکاران، مهندسان و سازندگان توانمند ایرانی به بهره برداری رسید.

وزیر نفت ایران با اشاره به فعالیت فراسرزمینی صنعت نفت جمهوری اسلامی گفت: تولید پالایشگاه ونزوئلا که با خروج آمریکا از صنعت نفت این کشور به صفر رسیده بود، با تامین ۲ میلیون ۸۰۰ هزار قطعه مورد نیاز آن  از سوی صنایع ایران، به ۱۰۰ هزار بشکه رسید و تا چند ماه آینده نیز به ۱۴۰ هزار بشکه می رسد.

به گفته اوجی، خوراک این پالایشگاه از جمهوری اسلامی تامین می شود.

وزیر نفت ایران همچنین به تلاش برای ارتقای پالایشگاه های موجود در این کشور اشاره و اضافه کرد: تلاش می شود در آینده  پالایشگاه های شیراز، تبریز، تهران و اصفهان ارتقا یابد.

رئیسی: افتتاح فاز۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی تحقق شعار "ما می‌توانیم" است

کلیدواژه