حمل 01, 1402 11:30 Asia/Kabul
  • رئیسی در پیام نوروزی:  سال۱۴۰۱ سال قهرمانی ملت ایران بود
    رئیسی در پیام نوروزی: سال۱۴۰۱ سال قهرمانی ملت ایران بود

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تبریک سال جدید گفت: سال۱۴۰۱ سال قدرت مردم و قهرمانی ملت ایران و درخشش در میدان‌های سرنوشت‌ساز بود.

به گزارش رادیو دری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیام نوروزی به ملت ایران، با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۲ و همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان گفت: سال ۱۴۰۱ سال پر حادثه‌ای بود که هم تلخی داشت و هم شیرینی؛ اما اگر بخواهم در یک جمله بگویم ، سال۱۴۰۱ سال قدرت مردم و قهرمانی ملت ایران و درخشش در میدان‌های سرنوشت‌ساز بود.

وی با اشاره به حوادث تلخ سال گذشته افزود: در این سال هم حوادث تلخ طبیعی داشتیم مثل زلزله‌های هرمزگان و خوی و سِیلاب در مناطق مختلف کشور و هم حادثه تلخ متروپل آبادان که آبادانی‌ها و  ملت عزیز ایران را داغدار کرد و در همه این حوادث، تلاش دولت، حضور سریع، مؤثر و اطمینان‌بخش در صحنه‌ها بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: همچنین مسائلی مانند اغتشاشات پاییز و حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام نیز کام مردم ایران و مردم مسلمان را تلخ کرد.

رئیسی گفت: اغتشاشات مسأله کوچکی نبود، محصول طراحی‌های دشمنان ایران بود که تقریباً در یک سالگی دولت کلید خورد؛ از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ بر خلاف پیش‌بینی‌های بدخواهان، برنامه دولت که احیای امید و اعتماد مردم بود، پیشرفت قابل توجه و قابل قبولی داشت و در واقع تحریم با برنامه‌ریزی‌های دقیق دولت و با پشتوانه اعتماد و همراهی مردم شکست خورد.

وی اظهار کرد: در سال اول دولت، چند اتفاق مهم رقم خورد: «شکست تحریم»، « بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی» و « افزایش اعتماد عمومی مردم» و این موجب شد که بدخواهان ایران، به روی دیگر سکه‌ تحریم یعنی آشوب روی بیاورند؛ شاخه دیگری از جنگ ترکیبی.آنان تلاش کردند به وسیله آشوب‌ها پیشرفت کشور را مختل و شکاف اجتماعی و سیاسی ایجاد و ایران را در دنیا منزوی کنند، اما ملت ایران در مقابل این توطئه بزرگ و چند لایه ایستاد و از انقلاب و از ایران دفاع کرد.

 

کارِ کارستان مردم در ۲۲ بهمن تماشایی امسال نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد

رئیسی گفت: کارِ کارستان مردم در ۲۲ بهمن تماشایی امسال نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد. حضور میدانی مردم در مناسبت‌هایی مانند ۲۲ بهمن، «امنیت‌ساز» و «قدرت‌آفرین» است، بنابراین، بر خلاف اغتشاش که دشمن را امیدوار کرد و با ایجاد نااطمینانی در اقتصاد موجب ضربه به معیشت مردم شد، حضور مردم در ۲۲ بهمن، دشمن را ناامید کرد و بعد از ۲۲ بهمن و قدرت‌نمایی مردم، دور جدیدی از توفیقات راهبردی جمهوری اسلامی و جبران خسارت‌های ناشی از اغتشاشات در زندگی مردم آغاز شد.

 وی افزود: اما سال ۱۴۰۱ بر خلاف خواست جبهه ایران‌ستیز، شیرینی‌های پُر شماری هم داشت و در واقع سال موفقیت‌های بزرگ ملت بود؛ در سالی که مزیّن به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» بود، تولید رشد خوبی کرد. هم در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان رکوردهای جدیدی ثبت شد و هم وعده دولت در زمینه اشتغال محقق شد. در بخش تولید، رشد ۹ ماهه به ۳.۷ درصد رسید و در بخش اشتغال، نرخ بیکاری به عدد ۸,۲ درصد رسید که کمترین میزان در سال‌های اخیر است.

به گفته رئیس جمهوری اسلامی ایران،در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار کارخانه و واحد تولیدی راکد یا نیمه راکد فعال شد. در بخش دانش‌بنیان‌ ۱۴۰ طرح مهم و کلیدی در بخش‌های انرژی، کشاورزی، فضایی، حمل ‌و نقل، تجهیزات پزشکی، زیست فناوری آغاز شد و اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ۵۰ درصد افزایش یافت.

رئیسی با تشریح خدمات دولتش در بخش های بهداشتی، کشاورزی، عمرانی، فناوری و زیرساختی تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی، رویکرد دولت از ابتدا «دیپلماسیِ متوازن» و «احیای سیاست همسایگی و منطقه‌گرایی» بود و سال ۱۴۰۱ سال ثمر دادن این سیاست بود.

وی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های راهبردی دولت در سال جدید، استفاده از موقعیت بی‌نظیر و راهبردی ایران عزیز و فعال کردن مسیرهای «شمال- جنوب» و «شرق- غرب» برای دستیابی به جایگاه در تراز ملت بزرگ ایران در نظم جدید است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران کنترل تورم همراه با رشد اقتصادی پایدار را  برنامه اصلی دولت در سال ۱۴۰۲ خواند و یادآور شد که امسال، سال انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است و برنامه دولت، زمینه‌سازی برای مشارکت پر شور مردم و تشکیل مجلس قوی است.

رئیسی در پایان با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، نوروز و رمضانی با نشاط و دلنشین و به یادماندنی برای مردم و همه خانواده‌های ایرانی را آرزو کرد.

رئیسی: شکست‌خوردگان اغتشاشات در التهابات ارزی ایران دست دارند

رئیسی: تقویت سیاست همگرایی با کشورهای همسایه رویکرد دولت ایران است

رئیسی: جنگ ترکیبی دشمن در مقابل اراده ملت ایران شکست خورده است

کلیدواژه