ثور 17, 1402 18:43 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به مواضع مداخله جویانه اروپایی‌ ها به دنبال اعدام سرکرده گروهک تروریستی «حرکةالنضال»
    واکنش ایران به مواضع مداخله جویانه اروپایی‌ ها به دنبال اعدام سرکرده گروهک تروریستی «حرکةالنضال»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مواضع مداخله جویانه و حمایتی برخی دولت‌های اروپایی درپی اعدام سرکرده گروهک تروریستی «حرکةالنضال» را تلاشی برای جلوگیری از اجرای عدالت و «تشویق» و «ترویج» پدیده شوم تروریسم در سراسر جهان دانست.

«حبیب فرج الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه طلب «حرکةالنضال»، با اجرای چندین عملیات تروریستی در ایران، تعدادی از افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان ایرانی را قربانی کرده بود.

اسیود از سال ۲۰۰۵ سرکردگی گروهک تروریستی حرکةالنضال را تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی از جمله موساد و ساپو (سرویس جاسوسی سوئد) و بعضی کشور‌های منطقه برعهده گرفت؛ در نتیجه اقدامات تروریستی و خونبار این گروهک به سرکردگی حبیب اسیود، بیش از ۴۵۰ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.

نیروهای امنیتی ایران،  حبیب اسیود  را   نوامبر 2020   در ترکیه  بازداشت کردند  و پس از  بازداشت  متهم، تکمیل تحقیقات و نهایتاً صدور کیفرخواست، جلسات متعدد دادگاه با حضور متهم، وکلای وی و شکات و خانواده شهدای ترور برگزار شد.

سرانجام دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده و اقرار صریح متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانست و فرج الله چعب را به اعدام محکوم کرد.

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز (  یکشنبه ) در واکنش به مواضع مداخله جویانه برخی دولت‌های اروپایی متعاقب اعدام سرکرده  گروهک تروریستی و تجزیه طلب «حرکةالنضال» گفت:  برخی دولت‌های اروپایی به جای مقابله با تروریست‌هایی که جان مردم بیگناه را هدف قرار داده و آشکارا به جنایت خود افتخار می‌کنند، در اقدامی غیرقابل توجیه و مغایر با ارزش‌های بنیادین حقوق بشر از آنها حمایت می‌کنند.

به گزارش رادیو دری،  کنعانی افزود: «حبیب اسیود»  مسؤل طراحی و اجرای عملیات‌ جنایتکارانه متعدد بود  که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از شهروندان مظلوم و بی‌گناه از جمله زنان و کودکان شد، و فهرست سیاهی از خشونت، ترور و کشتار مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را در کارنامه خود داشته است.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مقابله با تروریسم و اجرای عدالت در قبال تروریست‌ها مصمم است و از حقوق ملت ایران و تأمین امنیت آنان کوتاه نخواهد آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، با  تقبیح رویکرد مخرب ناقضان حقوق بشر تاکید کرد: مدعیان اروپایی اگر عزم و اراده جدی برای فاصله گرفتن از مقابله با تروریسم و اشکال مختلف آن ندارند، حداقل با مواضع حمایتی خود از تروریست‌ها، تشدید کننده رنج‌های خانواده‌های قربانیان نباشند.

اجرای حکم اعدام سرکرده «حرکة النضال» به جرم فعالیت‌های تروریستی در ایران

کلیدواژه