ثور 25, 1402 07:57 Asia/Kabul
  • تاکید محرابیان بر پیگیری احقاق حق آبه ایران از هیرمند
    تاکید محرابیان بر پیگیری احقاق حق آبه ایران از هیرمند

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران گفت: پیگیری حقابه هیرمند از اولویت‌های مهم دولت در سیستان و بلوچستان است و در این رابطه دولت همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند. حکومت پیشین افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد "کمال خان" در ولایت نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

به گزارش رادیو دری، علی‌اکبر محرابیان گفت: دولت همه ابزارهای خود به منظور احقاق حقوق مردم ساکن در شرق کشور را به کار بسته و در این مسیر از هیچ تلاشی تا احقاق کامل حقوق مردم ایران فروگذار نخواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستور کارهای حوزه دیپلماسی آب وزارت نیرو، مسئله پیگیری معاهده هیرمند میان ایران و افغانستان بوده و در این مسیر، تاکنون جلسه های مستمر کمیساری آب در کنار سفر وزیر نیرو به افغانستان برای این مسئله انجام شده و تلاش‌ها برای احقاق حقوق ایران ادامه دارد.

محرابیان در باره اهمیت تامین آب براساس معاهده هیرمند گفت: پس از دستور رئیس جمهور به منظور تسریع در روند حل مسئله شرق کشور، امروز دوشنبه جلسه‌ای مهم با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط با محوریت پگیری حقابه قانونی هیرمند برگزار می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: تصمیم های مهمی درخصوص حل مسئله آب شرق کشور در این جلسه گرفته خواهد شد.

وزیر کشور ایران: حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند در حال پیگیری است

کلیدواژه