ثور 25, 1402 15:02 Asia/Kabul
  • فقط 4 درصد از حق‌آبه ایران از هیرمند وارد کشور شد
    فقط 4 درصد از حق‌آبه ایران از هیرمند وارد کشور شد

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی در امور افغانستان گفت: طبق معاهده بین‌المللی از آب هیرمند باید در سال‌هایی که آب وجود دارد، به‌میزان 820 میلیون مترمکعب به‌سمت ایران بیاید، اما سال گذشته فقط 27 میلیون مترمکعب یعنی 4 دزصد آب وارد ایران شد.

به گزارش رادیو دری، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با بیان اینکه از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران موضوع اجرایی کردن حق‌آبه هیرمند است، افزود: از ابتدای حاکمیت و حکمرانی طالبان آنچه مقامات کابل تا امروز اعلام کردند، التزام افغانستان و پایبندی‌شان به اجرای این معاهده است.

کاظمی قمی در این حال تصریح کرد: سال گذشته علی‌رغم التزام و پایبندی طالبان ، میزان آبی که از افغانستان وارد خاک ایران شد، حدود 27 میلیون مترمکعب بود و رها سازی آب فقط در چند نوبت صورت گرفت.

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان تاکید کرد: حق‌آبه ایران از هیرمند مسئله ای قانونی است و دولت افغانستان به آن تعهد دارد، پایبندی‌اش را اعلام کرده است و باید این را اجرا کند و دستگاه‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه طرف‌های دیپلماسی این حق مردم را  مطالبه و دنبال می‌کند.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد "کمال خان" در استان نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

طالبان: متعهد به حقابه ایران هستیم

 

کلیدواژه