جوزا 10, 1402 18:30 Asia/Kabul

سالروز میلاد امام رضا(ع) امسال با روز چهارشنبه که روز زیارتی خاص آن حضرت است، مصادف شده و این تلاقی، شور و شکوه ویژه ای به جشن های ولادت آن حضرت بخشیده است.

به گزارش رادیو دری؛ چهارشنبه روز زیارتی حضرت رضا (ع) است و مردم شهر مشهد در عمل به سنتی دیرین همچون دیگر چهارشنبه های زیارتی به حرم مطهر مشرف می شوند، اما این هفته، چهارشنبه زیارتی با روز میلاد خجسته آن حضرت مصادف شد.

خادمان بارگاه رضوی از روزها قبل، تدارکات خاصی را برای سالروز ولادت سراسر نور امام رووف پیش بینی کرده بودند.

مراسم شام ولادت امام مهربانی‌ها به عنوان جشن پایانی دهه کرامت امشب ساعت ۱۹:۴۰ با مولودی خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) آغاز می‌شود و سپس عاشقان اهل‌بیت(ع) از سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی بهره‌مند می‌شوند.

همخوانی گروه سرود، شعرخوانی آیینی و مولودی خوانی از دیگر برنامه‌های این جشن است که زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) از فیض آنها بهره‌مند می شوند.

در بامداد روز میلاد، پرچم گنبد طلای حرم تعویض و آیین صفه و قرآن خوانی خادمان رضوی انجام شد.

همچنین به همین مناسبت، موکب هایی در برخی ورودی های حرم مطهر رضوی مستقر شده است که انواع نوشیدنی های سرد و گرم و میان وعده را میان زائران، توزیع می کند.

آستان قدس رضوی همچون سالهای گذشته با تدارک برنامه هایی متنوع برای زائران در ایام دهه کرامت، بسترساز شادمانی معنوی و همبستگی بیشتر بین مومنان شده و با خدمتی کریمانه، پذیرای زائران از گوشه و کنار جهان است.

قدمت برپایی جشن و سرور در حرم شمس الشموس به دوره قاجار باز می گردد که اسناد آن نیز در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

براساس این اسناد، در دوره قاجار جشن میلاد امام رضا(ع) با آداب و رسوم ویژه‌ای در روز یازدهم ذی القعده در قالب "مجلس سلام" برگزار می‌شد.

این مراسم به طور رسمی با حضور متولی‌ باشی و والی خراسان در ایوان طلای صحن عتیق انجام می گرفته است.

گل‌آرایی حرم مطهر رضوی در آستانه میلاد با سعادت امام رضا (ع)

نخستین فیلم رنگی از حرم امام رضا(ع) در 84 سال قبل

کلیدواژه