جوزا 31, 1402 08:37 Asia/Kabul
  • رئیسی: دشمن می‌خواست با جنگ ترکیبی روند پیشرفت ایران را متوقف کند
    رئیسی: دشمن می‌خواست با جنگ ترکیبی روند پیشرفت ایران را متوقف کند

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران گفت: دشمن می‌خواست با جنگ ترکیبی روند پیشرفت کشور را متوقف کند ولی مردم تصمیم گرفتند اجازه ندهند پیشرفت متوقف شود.

به گزارش رادیو دری، سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که تاکید داشتند اساس اغتشاشات به این دلیل است که دشمن احساس کرده که کشور در حال پیشرفت است و ناامیدی مردم به امید تبدیل شده، افزود: دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند با اغتشاشات به کشور آسیب بزنند، غافل از اینکه ایران اسلامی دیگر نهالی نوپا نیست بلکه درخت تنومندی است که با این تکانه‌ها هیچ آسیبی نمی‌بیند.

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری درباره سیاست همسایگی دولت و ترمیم روابط با برخی کشورهای منطقه، گفت: ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو جزو اولویت‌های سیاست خارجی ما بوده و از ابتدای آغاز به‌کار دولت هم اعلام کرده‌ایم دست تمام کشورهایی را که با ما همسو و دوست هستند به گرمی می‌فشاریم.

وی در ادامه گفت: درباره برقراری روابط با عربستان نیز در سفر به چین، شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور این کشور از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ما نیز اعلام کردیم که از این موضوع استقبال می‌کنیم.

رئیسی با بیان اینکه به‌رغم اختلافات فراوان هیچ زمانی عربستان را دشمن خود تصور نکردیم، به تأکید رهبر معظم انقلاب در بحبوحه اختلافات با عربستان مبنی بر گم نکردن دشمنان اصلی جهان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه در گذشته تحت القائات آمریکا و دنباله‌روهای آن، اقداماتی علیه ایران انجام دادند که ره به جایی نبرده و پشیمان شدند و نباید آنها را دشمن پنداشت.

وی همچنین به موضوع برقراری روابط مجدد با مصر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: درباره مصر نیز موضوع برقراری روابط با این کشور در سفر سلطان عمان و دیدار او با رهبری معظم انقلاب مطرح شد که ایشان فرمودند در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و ما هم به عنوان دولت این مسئله را دنبال خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز خاطرنشان کرد: در مذاکرات قبلی تیم مذاکره کننده ما خواسته‌های خود را مطرح و اتحادیه اروپا نیز خواسته‌های ایران را منطقی دانسته بود، اما این موضوع با اغتشاشات هم‌زمان و آنها دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور کردند از رهگذر این اغتشاشات می‌توانند خواسته‌های خود را پیش برده و کشور را دچار مشکل کنند، غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار مستحکم‌تر از تصورات آنها بود، بنابراین دچار پشیمانی شدند که در پیام‌های دریافتی از آنها کاملاً مشهود است.

وی با بیان اینکه آنها تمایل داشتند از طریق دیگری مذاکرات را پیش ببرند، افزود: برجام و لغو تحریم‌ها را در صورتی که طرف مقابل رویکرد عادلانه داشته باشد، دنبال می‌کنیم، اما مهم‌تر از آن این است که کشور را به مرحله‌ای از قوی‌ شدن برسانیم که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کشور قابل تحریم نباشد.

رئیس جمهوری ایران در توضیح تقویت دیپلماسی اقتصادی و تشریح زمینه‌های افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر در دولت سیزدهم، تاکید کرد: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی و مبتنی بر اهداف داخلی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

وی در ادامه ایجاد بازارهای جدید برای کشور، ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین را از اهداف سفر به این منطقه برشمرد و تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای همسایه با دوره قبل از این دولت تفاوت بسیاری داشته است.

رئیسی: شکست‌خوردگان اغتشاشات در التهابات ارزی ایران دست دارند

کلیدواژه