سرطان 12, 1402 12:05 Asia/Kabul
  • دوازدهم تیر؛ نمادی از جنایات ضد بشری آمریکا
    دوازدهم تیر؛ نمادی از جنایات ضد بشری آمریکا

امروز دوشنبه دوازدهم تیر/سرطان 1402 هجری شمسی برابر با سوم ژوئیه 2023 میلادی، سالروز حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران است.

به گزارش رادیو دری، امسال نیز مانندهر سال مسوولان و خانواده‌های قربانیان حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران با گلباران محل شهادت 290 شهید این جنایت ضد بشری در آب‎های خلیج فارس، یاد قربانیان آن را گرامی داشتند. 

در 12 تیر 1367 نظامیان جنایتکار آمریکایی با شلیک دو موشک از عرشه ناو جنگی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران که از بندرعباس رهسپار دوبی بود 290 زن، کودک، مرد، جوان و نوجوان مسافر و خدمه این پرواز را بر فراز آسمان خلیج فارس به شهادت رساندند.

حمله ناجوانمردانه آمریکا به هواپیمای ایرباس ایران ایر ملت ایران را در سوگ عزیزانشان در غم و ماتم فرو برد.

پس از سقوط این هواپیما دولتمردان آمریکایی ادعاهای پوچ و بی اساسی را مطرح کردند که باعث خشم و انزجار بیشتر مردم شد.

مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه وانمود کنند اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ‏‎ترین سیستم‌های راداری و رایانه‏ ای و هم‏چنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلَّم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است.

وجود قطعات شناور مربوط به هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‌های سواحل جنوبی جزیره هنگام و تجهیزات پیشرفته در ناو جنگی وینسنس، همگی نشان از آن داشت که هواپیما در مسیر درست پرواز می کرد و این مسأله برای ناو آمریکایی به طور کامل قابل تشخیص بوده است.

جنایات آمریکا با سوء استفاده از حربه حقوق بشر همچنان ادامه دارد و سازمان ملل متحد نیز تنها در مقابل برخی از این جنایات به اظهار تاسف بسنده می کند همانگونه که در مورد جنایت سقوط هواپیمای ۶۵۵ جمهوری اسلامی ایران تنها به اظهار تاسف اکتفا کردند.

سالرزو حمله به هواپیمای مسافربری ایران ؛ جنایت نابخشودنی آمریکا

کلیدواژه