سرطان 25, 1402 11:19 Asia/Kabul
  • تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی قابل مماشات نیست
    تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی قابل مماشات نیست

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد : تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی قابل مماشات نیست.

به گزارش رادیو دری، قالیباف روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاد شدید از بیانیه مشترک اخیر شورای همکاری خلیج فارس و روسیه درخصوص جزایر سه گانه ایرانی افزود: روسیه که خود قربانی توسعه طلبی‌های ژئوپلتیکی غرب و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" و در حال نبرد علیه آن است، نباید به برنامه ژئوپلتیکی غرب برای بی‌ثبات سازی خلیج فارس کمک کند.

وی تاکید کرد: اسناد متقن تاریخی، گواه تعلق این جزایر به ایران است و بیانیه‌های سیاسی نمی‌تواند واقعیت‌های تاریخی را مخدوش کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران خطاب به همسایگان ایران از جمله روسیه هشدار داد که حفظ ثبات و توسعه اقتصادی منطقه، تنها بر مبنای رعایت اصول حسن همسایگی از جمله احترام به تمامیت ارضی ایران میسر است.

قالیباف افزود: امروز ایران و روسیه به عنوان دو کشور مهم منطقه در حال طراحی و پیشبرد همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بر مبنای منافع مشترک هستند، ولی همسایه روس باید بداند مسیر همکاری از رهگذر احترام به خطوط قرمز مردم ایران از جمله تمامیت ارضی و استمرار حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی می گذرد.

وی با بیان اینکه ایران تنها ضامن ثبات در خلیج فارس و خنثی کننده برنامه‌های خطرناک غرب در این منطقه حساس است تصریح کرد: مبنای عمل جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی، تعامل با همه دولت‌های مشروع بر اساس منافع ملی با رعایت سه اصل عزت، مصلحت و حکمت است.

قالیباف اظهار کرد: توقع ملت بزرگ ایران این است که روسیه، افزون بر شراکت اقتصادی و راهبردی، در موضعگیری‌های سیاسی و رسانه ای نیز نشان بدهد که نقش بسزایی در اعتماد متقابل ایفا خواهد کرد.

خطیب نماز جمعه تهران: روسیه فوراً موضع خود را درباره جزایر سه‌ گانه ایران اصلاح کند

کنعانی: جزایر سه گانه تعلق ابدی به ایران دارند

امیرعبداللهیان:بر سر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی‌ کشور تعارف نداریم

کلیدواژه