سرطان 28, 1402 17:10 Asia/Kabul
  • هیات ایرانی برای بازدید از کجکی به زودی به افغانستان می‌رود
    هیات ایرانی برای بازدید از کجکی به زودی به افغانستان می‌رود

وزیر امور خارجه ایران گفت: هیات ایرانی به زودی برای بازدید از سد کجکی و مذاکره با مقامات طالبان درباره حقابه ایران از هیرمند به افغانستان اعزام می شود.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان در برنامه تلویزیونی صف اول افزود: در ماه‌های گذشته پیگیری‌های جدی برای تامین حقابه ایران انجام شد و موضع ما این است که بر اساس عهدنامه هیرمند بایستی این حقابه در اختیار کشورمان قرار گیرد.

وی درباره بازدید هیات فنی ایرانی از سد کجکی افزود: در این باره، یادداشت‌هایی بین سفارت ایران در کابل و سرپرستی وزارت خارجه افغانستان مبادله و زمان بازدید نیز تعیین شده است و هیأت ایرانی به زودی برای بازدید و مذاکره عازم می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به شرایط سیاسی هیأت حاکمه فعلی افغانستان  تصریح کرد: ما بارها به مقامات افغانستان اعلام کردیم که هنوز هیچ گروهی در این کشور نتوانسته است بدون مشارکت سایر اقوام، نظام سیاسی پایداری را مدیریت کند.

امیرعبداللهیان گفت: بر این اساس، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام، یک ضرورت است و نباید این موضوع به تعویق بیفتد.

وی با اشاره به مرز مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: هرگونه تحول یا بی ثباتی در داخل افغانستان می‌تواند بر امنیت و شرایط اجتماعی در استان‌های مرزی ایران تأثیر بگذارد.

وزیر امور خارجه ایران ورود گسترده آوارگان افغانستانی به خاک ایران را از چالش‌های جدی این کشور خواند و اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریمی با نگاه انسان دوستانه، پذیرای میلیون‌ها آواره افغانستانی است و این در حالی است که سازمان ملل کمترین توجه را به این موضوع دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در مسأله آوارگان افغانستان، جهان باید ضمن احساس همدردی و همبستگی، در تأمین هزینه‌ها نیز مشارکت کند.
وزیر نیروی ایران: از حقابه هیرمند کوتاه نخواهیم آمد

حقابه قانونی ایران از هیرمند تاکنون تامین نشده است

تنش بر سر حقابه هیرمند بر وضع مهاجران افغان تاثیری ندارد

کلیدواژه