اسد 23, 1402 13:09 Asia/Kabul
  • وزارت نیروی ایران: افغانستان با بازدید ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرده است
    وزارت نیروی ایران: افغانستان با بازدید ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرده است

معاون امور آب و آبفای وزیر نیروی ایران با بیان اینکه هیئت حاکمه افغانستان با بازدید فنی ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرده است، گفت: پیگیری‌ها برای به نتیجه رسیدن رهاسازی و تامین حقآبه ایران ادامه دارد.

به  گزارش رادیو دری؛ «محمد جوانبخت» معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو ایران امروز (دوشنبه) با بیان اینکه باید سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب از هیرمند به سمت ایران رها شود، افزود: این مهم در چند سال اخیر انجام نشده و طرف افغانستانی دلیل آن را خشکسالی اعلام کرده است.

معاون وزیر نیروی ایران تصریح کرد: از مفاد معاهده هیرمند این است که هر زمان طرف ایرانی نسبت به آمارها و ارقام برای رهاسازی آب تردید داشت با تشکیل جلسه‌های کمیساران آب به آن رسیدگی شود.

جوانبخت افزود: جلسات متعددی تا کنون با طرف افغانستانی درباره حق آبه هیرمند  برگزار شده است و با درخواست بازدید کارشناسان فنی ایران از مخزن سد کجکی موافقت نشد.

معاون امور آب و آبفای و زیر نیروی ایران گفت: گروه کارشناسی ایران در بازدیدی که داشتند جریان آب در سد کجکی را مشاهده کرده‌اند، اما هنوز تصمیمی برای نحوه رهاسازی آب از سوی افغانستان اتخاذ نشده است.

محمد جوان‌بخت با اشاره به توافق مقامات طالبان برای بازدید هیات ایرانی از سرچشمه‌های هیرمند بر اساس معاهده دو کشور افزود: گروه فنی ایران مشاهده کردند که جریان آب به سمت سد کجکی برقرار است.

وی اضافه کرد: با این حال طالبان می گوید در شرایط فعلی که سد کجکی از مرز ایران ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل شرایط خشکی رودخانه، آب به ایران نمی‌رسد.

معاون وزیر نیروی ایران تاکید کرد: پیگیری ما همچنان ادامه دارد و وزارت نیرو بخش فنی را دنبال می‌کند.

جوان بخت در عین حال تصریح کرد: انجام این بازدید در هر زمانی نمی‌تواند نظر ما را تامین کند و باید در ماه‌هایی که بیشترین آب دهی وجود دارد اتفاق بیفتد، اما اقدام طرف مقابل در رسیدن به توافق برای بازدید خوب بود.

 

کارشناسان ایرانی از سرچشمه هیرمند بازدید کردند

طالبان: برای رساندن آب به سیستان و بلوچستان ایران متعهد هستیم

کلیدواژه