عقرب 20, 1402 20:20 Asia/Kabul
  • مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ایران
    مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ایران

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ایران جزییات توافق این شرکت با وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان را تشریح کرد.

به گزارش رادیو دری، مهدی کوهی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و هیات طالبان به سرپرستی ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی رییس الوزرای حکومت طالبان به خبرنگاران گفت: بر اساس بازدیدی که هیأت اقتصادی افغانستان از ذوب آهن اصفهان داشت، توافق‌نامه‌ای میان این شرکت و وزارت صنعت و تجارت افغانستان به امضا رسید و قرار شد شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی حوزه معدن و انتقال دانش استخراج معادن سنگ آهن با افغانستان همکاری کند؛ به ویژه که این کشور معادن غنی بسیاری به ویژه در ولایات هم‌جوار با ایران و نزدیک معادن سنگان ایران دارد.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مورد توافق ذوب آهن با وزرات صنعت و تجارت افغانستان، اجرای کارهای توسعه ای در این کشور است که صادرات ریل تولیدی ذوب آهن به افغانستان و توسعه صنعت ریلی این کشور را شامل می شود.

کوهی گفت: صادرات تیرآهن‌های بال پهن به افغانستان از دیگر موارد مورد توافق با هیأت اقتصادی افغانستانی است؛ این محصولات به صورت پیچ و مهره ای و مدولار در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد: افغانستان کشور زلزله خیزی است و از آنجایی که تیرآهن (آهن گادر) بال پهن ایرانی می توانند زلزله های ۸ تا ۱۲ ریشتر را تحمل کنند، کمک خوبی به توسعه ایمنی ساخت و ساز این کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین گفت: ما آرک‌های فولادی مخصوص استفاده در معادن را تولید می کنیم که با استانداردهای اروپا منطبق است، لذا در ایجاد ایمنی برای معدن کاران افغانستانی بسیار مؤثر خواهد بود.

معاون اقتصادی رییس الوزرای طالبان و هیات اقتصادی همراهش در بازدید از کارخانه ذوب آهن اصفهان با ستایش از ظرفیت‌های حیرت‌انگیز ایران در حوزه صنعت و تولید، ابراز امیدواری کرده بود که افغانستان با الگوبرداری از تجارب ایران در حوزه صنعت و توسعه به ویژه با استفاده از آهن و صنایع مرتبط با آن، مسیر پیشرفت را طی کند.

افغانستان دومین مقصد صادراتی تولیدات کارخانه ذوب آهن ایران است و دو هزار و ۳۱۶ تُن انواع محصولات فولادی در شش ماهه ابتدایی امسال از این مجتمع صنعتی به افغانستان صادر شده است.

ذوب‌آهن اصفهان بزرگترین واحد فولادسازی قطعات ساختمانی در ایران است و محصولات این مجتمع عظیم صنعتی به ۲۵ کشور دنیا صادر می‌شود.

تحلیل- بازگشت ملابرادر به افغانستان با دست پر؛ امضای پنج تفاهم همکاری با ایران

کلیدواژه