قوس 08, 1402 19:24 Asia/Kabul
  • کنعانی خطاب به گروسی: جایگاه مدیرکل آژانس اتمی را زیر سؤال نبرید
    کنعانی خطاب به گروسی: جایگاه مدیرکل آژانس اتمی را زیر سؤال نبرید

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی گفت: انتظار این است که او با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، جایگاه مستقل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سؤال نبرد.

به گزارش رادیو دری؛ «ناصر کنعانی» افزود: از مدیرکل آژانس انتظار است با رعایت حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی وی و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود و به کشورهای مغرض برای سوءاستفاده سیاسی از آژانس فرصت داده نشود.

در مورد مطالب مرتبط با اظهارات گروسی، پیش‌تر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در یادداشتی با اشاره به اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و راستی‌آزمایی شده است اعلام کرد: انتظار ایران از این سازمان برای ارائه گزارش‌های خود براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به صورت عینی است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در مصاحبه با «فرانس ۲۴» با اذعان بر اینکه ایران تسلیحات اتمی ندارد، گفته بود که «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خاصی دارد که مایه نگرانی است». 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش نیز در گزارش خود گفته بود که به نظر می‌رسد ایران اجرای بیانیه مشترک ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱ شمسی) را در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس متوقف کرده است.

گروسی در این گزارش فصلی همچنین مدعی شده بود که اقدام ایران در جلوگیری از فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای است که در توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخلال جدی ایجاد می‌کند. 

این اظهارات غیرسازنده گروسی در حالی صورت می‌گیرد که همکاری ایران با آژانس همچنان ادامه دارد و در همین خصوص نیز سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده دیگر طرف‌ها قرار نخواهد گرفت.

ادعای گروسی: مسائل حل‌نشده‌ با ایران باقی مانده است

کلیدواژه