جدی 27, 1402 19:34 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ریشه بحران غرب آسیا به ۷۵ سال اشغالگری اسراییل برمی‌گردد
    امیرعبداللهیان: ریشه بحران غرب آسیا به ۷۵ سال اشغالگری اسراییل برمی‌گردد

وزیر خارجه ایران با اشاره به توسعه بحران و تنش در منطقه غرب آسیا گفت: ایران به دلیل درک درست از شرایط منطقه، پیش از این هشدار داده بود که اگر نسل کشی و جنایات جنگی اسراییل علیه غزه و کرانه باختری متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان امروز در مصاحبه با خبرنگار شبکه سی.ان.بی.سی گفت: ریشه بحران های امروز در غرب آسیا به هفتم اکتبر برنمی‌گردد، بلکه ریشه در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین از سوی رژیم اسرائیل دارد.

وی  افزود: حماس یک گروه فلسطینی آزادیبخش است که در مقابل اشغالگر برای آزادی کشور فلسطین، عملیاتی را انجام داده است؛ البته ما کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را در هیچ جای دنیا نمی‌پذیریم، ولی این وضعیت ریشه در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار کرد: آمریکا دو خطای راهبردی مرتکب شد؛ خطای اول اینکه با تمام توان رژیم اسرائیل را در کنار جنگ و نسل کشی علیه غزه همراهی کرد و این همراهی تا این لحظه ادامه دارد و خطای دوم نیز این بود که درگیری را به دریای سرخ و یمن کشید و شروع کننده کشتن سرنشینان قایق‌های یمنی بود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه امنیت کشتیرانی و دریانوردی مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است و یمن هم بر این موضوع باور دارد تصریح کرد: امنیت دریای سرخ امروز به تحولات در غزه گره خورده است و اگر نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بمانند، همه ما ضرر و آسیب خواهیم دید.

وزیر خارجه ایران در عین حال تاکید کرد: عملیاتی که در ۲۴ ساعت گذشته روی پایگاه موساد اسرائیل در اقلیم کردستان عراق و علیه گروه تروریستی ایرانی جیش العدل در داخل پاکستان انجام شد، ارتباطی با وضعیت در غزه ندارد. 

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم؛ حماس یک جریان آزادیبخش فلسطینی در مقابل اشغال اسرائیل است؛ ۷۵ سال اشغال فلسطین یک واقعیت است؛ فلسطینی‌ها انسان هستند و حقوقشان باید تامین شود و این در حالی است که اسراییل حتی آنچه را  قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد حقوق فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی به آن اشاره می کنند، نادیده گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به تاکید  حقوق بین‌الملل بر دو قاعده مهم تفکیک و تناسب در شرایط جنگی افزود: مقامات رژیم اسرائیل مدعی هستند در عملیات هفت اکتبر هزار و 200 اسرائیلی کشته شده‌اند، اما در عملیات انتقام جویانه اسرائیلی اصل تفکیک رعایت نشد و دنیا شاهد بود که بیش از 16 هزار نوزاد و کودک فلسطینی کشته شدند؛ زنان فلسطینی کشته شدند.

امیرعبداللهیان اظهار کرد:  تا امروز 24 هزار فلسطینی در حملات رژیم اسراییل جان باخته اند؛ بنابراین اصل تناسب هم رعایت نشد؛ اگر هزار  و 200 اسرائیلی کشته شدند، آیا در عملیات متقابل باید 24 هزار فلسطینی کشته شوند؟ 10 برابر؟ چرا این اقدام اسرائیل، تروریستی دیده نمی‌شود؟

 امیرعبداللهیان: ایران مخالف گسترش جنگ و ناامنی در منطقه است

امیرعبداللهیان: عدم توقف جنگ غزه، شرایط منطقه را از کنترل خارج می‌کند

کلیدواژه