دلو 02, 1402 15:10 Asia/Kabul
  • کنعانی: اقدام ایران در اربیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی عراق نیست
    کنعانی: اقدام ایران در اربیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی عراق نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور است.

به گزارش رادیو دری، "ناصر کنعانی"، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران با محکوم کردن جنایات صهیونیست در غزه اظهار داشت:  امروز صد و هشتمین روز تجاوز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و شهروندان بی گناه و بی پناه در غزه را پشت سر می‌گذاریم. جنایاتی که نشانگر اوج جنایت آمیز بودن اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان شناخته شده این رژیم است.

کنعانی در ادامه به حمله موشکی ایران به مقر موساد در اربیل اشاره کرد و اظهار داشت،  اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده و نه تعرض به حاکمیت ارضی عراق.

کنعانی   افزود، در حوزه اقلیم کردستان عراق به رغم روابط و همکاری‌های خوب با این منطقه از کشور عراق داریم اما در طول سال‌های متمادی متاسفانه از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران بوده است.

وی افزود،ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی تفاوت باشد و امنیت ملی و امنیت مرزها و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است و دولت و نیروهای مسلح  ایران نسبت به تامین امنیت و دفاع از امنیت شهروندان خود دست بسته نخواهند بود و همواره عمل کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور است تصریح کرد، تعهد تهران نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت عراق و شهروندان این کشور و حاکمیت و تمامیت سرزمینی و وحدت عراق تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی آزمایی ندارد. 

کنعانی درباره روابط ایران و پاکستان در پی تحولات اخیر نیز خاطرنشان کرد : رابطه ایران و پاکستان، رابطه مستحکمی است؛ اقدام علیه یک گروه تروریستی دارای سوابق متعدد جنایت‌کارانه علیه نیروهای مسلح ایران در چارچوب حمایت از امنیت شهروندان ایرانی بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود، روابط دو کشور ایران و پاکستان مستحکم، دوستانه و برادرانه است؛ دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی همدیگر تاکید دارند؛ در عین حال، امنیت دو کشور به هم وابسته است و تروریسم تهدید مشترک برای دو کشور است؛ اتفاق اخیر چیزی از استحکام روابط دو کشور کم نخواهد کرد و بهتر است کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکرده و طمع‌ورزی نکند؛ دو طرف بر عزم خود برای فعالیت سفرا و گسترش روابط تاکید دارند.

کنعانی در ادامه از اقدام مسؤولانه، شرافتمندانه، شجاعانه و انساندوستانه دولت آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم غاصب صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کرد و گفت: ایران در این خصوص دیدگاه‌های سیاسی خود را به دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: متاسفانه رژیم صهیونیستی علاوه بر جنایاتی که در طول ۷۵ سال گذشته علیه مردم فلسطین مرتکب شد در صد و هشت روز گذشته مرتکب چهار جنایت شناخته شده بین‌المللی نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز علیه مردم فلسطین شده است.

کنعانی در خصوص سفر علی باقری به ژنو و دیدار وی با مورا هم گفت: گفت‌وگوها و تماس‌ها با مقام‌های اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ایران در جریان است؛ در عین حال، میان وزیر خارجه ایران با بورل هم گفت‌وگوها و تماس‌های مشترک به تناوب برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به روابط رو به رشد تهران و قاهره نیز اشاره کرد وگفت: دیدارهای دو وزیر خارجه و همچنین روسای جمهور گویای فضای مثبت جدیدی است که در مناسبات دو کشور وجود دارد.

وی افزود، بر مبنای دستور و توافق دو رئیس جمهور و گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه نقشه راهی برای ادامه مذاکرات بین دو کشور و حل و فصل اختلاف نظرها و سوءاستفاده‌های احتمالی تعریف شده و مقامات ایران و مصر بر ادامه گفت‌وگوها برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر توسعه روابط دو کشور و ارتقای آن تأکید دارند. 

 

 

کلیدواژه