دلو 10, 1402 14:00 Asia/Kabul
  • آغاز نخستین نشست بریکس با عضویت ایران در مسکو
    آغاز نخستین نشست بریکس با عضویت ایران در مسکو

نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به "بریکس" در سال 2024، با حضور معاونان وزیر امورخارجه و دیگر مقامات 9 کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های نوظهور اقتصادی است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 تشکیل شد.

در جریان برگزاری پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای‌جنوبی، با عضویت رسمی ایران در این بلوک اقتصادی موافقت شد.

به گزارش رادیو دری ، نشست امروز (سه‌شنبه 30 ژانویه)، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال 2024 است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل،‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال 2024 تبادل نظر خواهند کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه سخنران آغازین نشست مسکو بود و پس از آن، قرار است نمایندگان هشت کشور دیگر عضو گروه بریکس از جمله «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه ایران دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه خواهند کرد.

در ادامه این نشست‌ برخی از وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه نیز با حضور در جمع نمایندگان کشورهای عضو شرکت کننده به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی خواهند پرداخت.

ارائه چارچوب همکاری اعضای بریکس در عرصه تحقیقات انرژی و نیز حوزه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مطرح در نخستین روز  نشست مسکو اعلام شده است.

فردا و در دومین روز نشست نمایندگان کشورهای بریکس،‌ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با محوریت مشارکت استراتژیک به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل سخنرانی خواهد کرد.

نشست‌های دیگری نیز با محوریت همکاری‌های امنیتی، پارلمانی و مسائل انسان‌دوستانه میان کشورهای عضو بریکس برگزار خواهد شد و اعضای قدیمی  مهم‌ترین طرح‌های خود را به اعضای جدید معرفی خواهند کرد.

پیوستن ایران به گروه بریکس از اول ژانویه

 

کلیدواژه