دلو 14, 1402 14:36 Asia/Kabul

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت ایران با پرتاب 11 ماهواره هم تحریم‌ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را ناکام گذاشت.

به گزارش رادیو دری، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه 14 بهمن/دلو در آیین روز فناوری فضایی ایران، حضور در فضا را قدرت آفرین و امید آفرین خواند و اظهار داشت: آنها تلاش کردند با تحریم ایران را متوقف کنند و در انزوا قرار دهند ولی این 11 پرتاب موفق، هم تحریم ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد. 

رئیسی پرتاب ماهواره به فضا را با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها، جلوه ای از عملی شدن شعار «ما می توانیم» توصیف کرد و گفت:  این حرکت ارزشمند با همکاری جوانان و مختصصان، دانشگاهیان و نیروهای مسلح انجام شده و افتخار آفرین است.

رئیس جمهور ایران با تأکید بر ضرورت توجه به صنعت هوافضا گفت: ایران امروز در جمع ۱۰ کشور مطرح جهان در حوزه هوافضا قرار دارد.

وی در ادامه در "مدار ژئو" قرار گرفتن را نقشه راه صنعت فضایی ایران تعریف کرد و گفت: ملتی که اراده کرده در 22 بهمن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت برای کشور دست یابد اکنون با اراده خود می‌خواهد بر اراده های دیگر فائق آید. 

رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه «11 پرتاپ موفق آمیز در دل مردم امید ایجاد کرده» خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنند در امپراتوری‌های رسانه ای خود ناامیدی را القا کنند ولی دانشمندان ما نوآوری ها و ابتکارات و خلاقیت‌هایی را عرضه می کنند که هر کدام کارهای بزرگی است و جای تقدیر دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 88، روز 14 بهمن را به مناسبت پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ملی امید به فضا، به عنوان روز فناوری فضایی نامگذاری کرد.

در یک ماه گذشته ماهواره ثریا توانست با قرار گرفتن در مدار 750 کیلومتری، رکورد ارتفاع پرتاب ایران را بشکند.

ماهواره‌بر سیمرغ نیز روز هشتم بهمن‌ ماهواره مهدا و دو ریزماهواره کیهان و هاتف را در مدار بیضوی به شکل همزمان تزریق کند.

برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران؛ تبدیل ایران به قطب فضایی منطقه

کلیدواژه