حوت 08, 1402 10:35 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه ایران گفت: رژیم صهیونیستی فوری‌ترین و ملموس‌ترین خطر، نه فقط برای فلسطینیان بی‌دفاع و منطقه غرب آسیا، بلکه برای کل جهان به شمار می‌آید.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانس خلع سلاح در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو افزود، جامعه بین‌المللی باید تهدید بی‌سابقه‌ای که رژیم اشغالگر، آپارتاید و ستیزه‌جو صهیونیستی متوجه صلح جهانی می‌سازد، جدی تلقی کرده و تصمیمی قاطع در مواجهه با این تهدید اتخاذ کند.

امیرعبداللهیان گفت: قصاوتی که رژیم آپارتایدِ صهیونیستی مورد حمایت آمریکا طی نسل‌کشی بی‌رحمانه‌اش در پنج ماه گذشته در باریکه غزه از خود نشان داده  نشان‌دهنده سطح فوق‌العاده خطری است که منطقه را به سمت یک درگیری‌ گسترده و قریب‌الوقوع سوق می‌دهد.

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه رژیم اشغالگر صهیونیستی چنان در اثر حمایت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی جسور شده که هم مردم مظلوم باریکه غزه و هم کشورهای منطقه را بی‌شرمانه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تهدید می‌کند، افزود، لازم است که همه ذخائر سلاح های هسته‌ای رژیم نسل کش صهیونیستی امحاء شده و همه تاسیسات هسته ای آن ذیل پادمان‌ها و سازوکارهای راستی‌آزماییِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصرانه خواهان امحای همه سلاح‌های هسته‌ای رژیم نسل کش اسرائیل که بزرگ‌ترین تهدید ضد بشریت و کره زمین است، تصریح کرد، خلع سلاح کامل هسته ای، تنها راه معتبر و مطمئن برای جلوگیری از تکرار فجایع هیروشیما و ناکازاکی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به تمایل به همکاری با اعضای کنفرانس خلع سلاح طی دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که از ۱۸ مارس آغاز خواهد شد، گفت: اگر همه دولت های عضو کنفرانس خلع سلاح، بویژه کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای، اراده سیاسی از خود نشان دهند و به تعهدات خود در خصوص خلع سلاح هسته‌ای عمل کنند، بن‌بست طولانی‌مدتِ این کنفرانس که مانع اجرای ماموریت آن شده است، شکسته خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود، جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی پس از جنگ جهانی دوم بواسطه سلاح های شیمیایی مورد استفاده توسط رژیم بعث عراق، تاکید دارد که تضمین استفاده نکردن از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته ای، امحای کامل، بازگشت ناپذیر و قابل راستی آزمایی آنها است.

امیرعبداللهیان: جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است

کلیدواژه