حوت 10, 1402 18:29 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: ایران یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها در منطقه است
    امیرعبداللهیان: ایران یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها در منطقه است

وزیر امور خارجه ایران گفت: این کشور صاحب یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها در منطقه است و دموکراسی و حقوق بشر در ایران، ریشه در اعتقادات و تمدن چند هزار ساله ایرانیان دارد.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با کانال چهار انگلیس با اشاره به پشتوانه مردمی از دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دموکراسی و حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به مراتب قوی‌تر از دموکراسی و حقوق بشر در انگلیس است.

وی اضافه کرد: اگر یک رفراندوم به طور هم زمان در ایران و انگلیس برگزار شود و موضوع آن، حمایت مردم از نظام باشد، تردید نکنید که در این رفراندوم انگلیس بازنده خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران گفت:  از زمان پیروزی انقلاب در ایران تاکنون هر سال حداقل یک انتخابات آزاد با مشارکت همه مردم در ایران برگزار شده است؛  ما در ایران مردم را به مشارکت تشویق می‌کنیم، اما سیاست‌های تنبیهی برای مشارکت نکردن اعمال نمی‌کنیم و این درحالی است که در بسیاری از کشورهای غربی اگر فردی در انتخابات شرکت نکند، محرومیت‌های اجتماعی موقتی را برای او در نظر می‌گیرند و یا حتی باید جریمه مالی پرداخت کند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسش خبرنگار انگلیسی درباره اغتشاشات سال 1401 در ایران یادآور شد: در این باره در سخنرانی  خود شورای حقوق بشر سازمان ملل اشاره کردم و گفتم که چند ماه پیش به خاطر فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی هیاهوهایی در شورای حقوق بشر انجام و کمیته حقیقت یاب تشکیل شد، اما امروز با گذشت پنج ماه از نسل کشی و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه با بمب‌های کشورهای غربی، هیچ کس در شورای حقوق بشر فکری برای تشکیل کمیته حقیقت یاب نمی‌کند؟

وی تصریح کرد: این همان حقوق بشر و دمکراسی با استاندارد دوگانه‌ای است که ما از غرب می‌بینیم.

 

امیرعبداللهیان: جنگ راه حل مساله فلسطین نیست

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه مواضع کشورش را در خصوص جنگ غزه تشریح کرد و گفت: ما از توقف نسل‌کشی در غزه استقبال می‌کنیم و از ابتدای حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری، به صراحت اعلام کردیم که جنگ راه حل نیست و کشتار مردم فلسطین باید هرچه زودتر متوقف و محاصره انسانی فلسطینی‌ها باید از میان برداشته شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه حماس به دنبال یک آتش‌بس پایدار، ولی نتانیاهو به دنبال یک آتش‌بس موقت است اظهار کرد: ما معتقدیم هرگونه توافقی باید در چارچوب مورد نظر فلسطینی‌ها صورت بگیرد؛ ما به توافقی که فلسطینی ها و به طور مشخص حماس از آن حمایت کند، احترام می‌گذاریم.

وی افزود: ما معتقدیم که اشغال یک امر موقت است و طولانی شدن مدت اشغال حقی را برای اشغالگر ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین به حمایت‌های سیاسی، معنوی و بین‌المللی خود از مقاومت در مقابل اشغال ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه سپس به دیدار با دیوید کامرون همتای انگلیسی خود در داووس اشاره کرد و گفت:‌ ما تصاویر مخالفت‌های مردم در لندن را علیه رژیم اسرائیل به خوبی می‌بینیم و این یعنی افکار عمومی در لندن کاملا در مقابل دولت کنونی این کشور قرار دارد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مساله اسرائیل در یک اندیشه انگلیسی ریشه دارد از دولت لندن خواست یکبار بعد از ۸۰ سال از اشغال فلسطین بگذارید فلسطینی‌ها خودشان برای آینده غزه و کشورشان تصمیم بگیرند.

تاکید امیرعبداللهیان بر تداوم تلاش‌ها برای توقف نسل‌کُشی فلسطینیان

امیرعبداللهیان: توقف نسل کشی در غزه، امنیت را به دریای سرخ باز می‌گرداند

کلیدواژه