دلو 05, 1402 19:03 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: توقف نسل کشی در غزه، امنیت را به دریای سرخ باز می‌گرداند
    امیرعبداللهیان: توقف نسل کشی در غزه، امنیت را به دریای سرخ باز می‌گرداند

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: اگر فورا نسل‌کشی علیه غزه متوقف شود، امنیت به دریای سرخ باز می گردد.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان در حاشیه سفر به نیویورک  در مصاحبه با شبکه ABC NEWS گفت‌: یمنی ها معتقدند به امنیت دریانوردی و کشتی‌رانی پایبند هستند، اما در حمایت از مردم غیرنظامی غزه، کشتی‌هایی را که به مقصد بنادر رژیم اسرائیل در حال حرکت هستند، در آب‌های دریای سرخ متوقف می‌کنند.

وی اظهار کرد: یمنی ها به ما گفته اند که اگر فورا نسل‌کشی علیه غزه متوقف بشود، امنیت به دریای سرخ باز می گردد.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه کشورش از ناامنی در دریانوردی و کشتی رانی هر گز استقبال نمی کند افزود: تجارت  نفت ایران از طریق دریا انجام می‌شود و ما از امنیت منطقه سود می‌ بریم،اما امنیت یک مفهوم به هم پیوسته است و امروز شاهدیم که امنیت دریای سرخ و دریای مدیترانه همه با هم ارتباط دارد.

امیرعبداللهیان بر توجه به ریشه اقدام یمنی‌ها تاکید و تصریح کرد: این اقدامات به نسل‌کشی در غزه و کشتن ۲۵ هزار غیرنظامی و هزاران زن و کودک  مرتبط است، همچنان که رویدادهای هفت اکتبر در خلأ اتفاق نیفتاد و ریشه درگیری‌ها در فلسطین، هرگز هفت اکتبر نبود، بلکه به حدود هشت دهه اشغال سرزمین فلسطینی‌ها بازمی گردد.

وی همچنین با اشاره به اتهامات آمریکایی ها درباره نقش ایران در تامین تجهیزات نظامی یمن اظهار کرد: ایران هیچ گونه سلاحی به یمنی‌ها نداده‌است و آن‌ها از توانمندی‌های خودشان استفاده کرده‌اند.

به گفته وزیر خارجه ایران، یمنی‌ها سلاح‌های زیادی از زمان سقوط علی عبدالله صالح در اختیار دارند و حتی از موشک‌های بالستیک برخوردار بوده اند.

وی اضافه کرد: آمریکا اگر اطلاعاتی در این رابطه دارد، باید مستندات را در اختیار ما بگذارد؛.

وزیر خارجه ایران به حمایت کامل آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: آمریکا از هفت اکتبر تاکنون صدها کشتی و هواپیمای لجستیک حامل سلاح را از پایگاه‌های خود در منطقه و خارج از منطقه به تل آویو منتقل  و آشکارا هم آن را اعلام کرده است؛ اکنون آمریکا باید پاسخ دهد که سهمش در نسل‌کشی و کشتار کودکان و زنان در غزه با این سلاح‌ها چقدر است؟ و چرا به جای تلاش برای توقف جنگ، برای افزایش شدت جنگ در غزه و کرانه عمل کرد؟

امیرعبداللهیان گفت: آمریکا نه تنها خود متهم است و نمی‌تواند دیگران را متهم کند، بلکه  فراتر از متهم است و خود مرتکب جرم شده است و بدون هماهنگی با سازمان ملل در یک اقدام ناقض حقوق بین الملل به همراه انگلیس به یمن حمله می‌کند. چه مجوزی برای حمله به یمن است؟ آیا شورای امنیت چنین مجوزی را صادر کرده است؟

امیرعبداللهیان: ایران به آمریکایی‌ها هشدار جدی داده‌ است

امیرعبداللهیان: ریشه بحران غرب آسیا به ۷۵ سال اشغالگری اسراییل برمی‌گردد

امیرعبداللهیان: ایران مخالف گسترش جنگ و ناامنی در منطقه است

کلیدواژه