حوت 12, 1402 12:35 Asia/Kabul
  • تحلیل- مردم ایران اسلامی، پیروز انتخابات
    تحلیل- مردم ایران اسلامی، پیروز انتخابات

حضور پرشور مردم ایران اسلامی در پای صندوق های رای، بار دیگر تلاش دشمنان را برای تحریم انتخابات به شکست کشاند و پشتوانه ای مستحکم برای کشور ایجاد کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله و ششمین دوره مجلس خبرگان  رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله ، روز جمعه در شرایطی برگزار شد که دشمنان خارجی و برخی افراد در داخل تبلیغات گسترده ای را با هدف تحریم این انتخابات، از مدت ها پیش آغاز کرده بودند.

با وجود این، حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی ثابت کرد که مردم به محوریت خویش در نظام جمهوری اسلامی ایران باور دارند و حضور ۲۵ میلیونی واجدین شرایط رای در انتخابات، پشتوانه ای بزرگ برای کشور و نهادهای آن به وجود آورد.

دشمنان و رسانه‌های ضدانقلاب، به ویژه سعی می کردند که میزان مشارکت مردم در انتخابات را زیر 20 درصد رقم بزنند ولی نتایجی که تاکنون منتشر شده حاکی از مشارکت بیش از 40 درصدی واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات است. در کشور‌های مدعی دموکراسی، برای هر کرسی مجلس حداکثر ۱۰ نفر به رقابت می‌پردازند و این در حالی است که در ایران این رقابت به بیش از ۵۰ نفر نیز رسیده است؛ در واقع در ایران هم شور و اشتیاق مردم برای مشارکت در تعیین سرنوشت و اداره کشور بالاست و هم نظام سیاسی مشارکت حداکثری را به عنوان نقطه هدف اقتدار و منافع ملی در نظر گرفته است.

در این حال، به نظر می رسد با توجه به استقبال مردم و مشارکت در انتخابات، اکنون دشمنان باردیگر خود را مجبور به  مداخله و طرح ادعاهای بی‌اساس علیه برگزاری انتخابات در ایران دیده اند؛ به عنوان مثال،  "آبرام پیلی" معاون نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز جمعه سعی کرد مشروعیت این انتخابات را زیر سوال ببرد و در یک رشته مطلب در شبکه اجتماعی «ایکس» مدعی شد که «حکومت ایران درصدد استفاده از این انتخابات به عنوان ویترینی از دموکراسی است، اما تاکنون هزاران نامزد را رد صلاحیت کرده است. مردم ایران به خوبی می‌دانند که این انتخابات، هر نتیجه‌ای که داشته باشد، نماینده آنها نیست و ما نیز با آنها هم عقیده هستیم.»

همچنین پیش از این، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی تلاش کرد که با زیر سوال بردن انتخابات ایران، مدعی مشارکت ناچیز شهروندان ایرانی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شود.

نکته مهم دیگر درباره انتخابات روز جمعه این است که باید در نظر داشت این انتخابات در شرایط تحریم اقتصادی و همچنین در امنیت و سلامت کامل برگزار شد که این نیز پیروزی دیگری برای مردم و نظام ایران اسلامی محسوب می شود چرا که مشکلات اقتصادی در کشور از جمله محورهای تبلیغی مورد استفاده رسانه های معاند برای منصرف کردن مردم از مشارکت در انتخابات بود؛ حضور ۲۵ میلیونی واجدین شرایط رای در انتخابات ثابت کرد که فارغ از جنجال های سیاسی و سیاه‌نمایی دشمنان، مردم مشکلات اقتصادی را بهانه ای برای عدم مشارکت قرار نداده اند.

بدیهی است، انتخابات در دوره‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش اساسی در حیات سیاسی کشور داشته و در واقع مهم‌ترین مکانیسم مشارکت گروه‌های سیاسی بوده است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد از اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون، الگوی نوین مردم‌سالاری دینی را با مشارکت سیاسی آحاد جامعه به منصه ظهور رسانده است.

"سید ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز پس از اینکه در ستاد انتخابات وزارت کشور ایران، رأی خود را به صندوق انداخت، در اظهار نظری کوتاه گفت: پیروز این میدان، ملت ایران است و بازنده‌ای ندارد، چون همه به تکلیف عمل کرده‌اند. انتخابات، مولود انقلاب اسلامی است. رأی مردم تعیین‌کننده است و تمام بخش‌های کشور با رأی مردم رقم می‌خورد و این موضوع از افتخارات نظام اسلامی است.

آغاز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در ایران

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی؛ حضور پرشور مردم عامل اقتدار ایران است

مهلت رأی دادن در انتخابات ایران دو ساعت تمدید شد

کلیدواژه