حمل 07, 1403 11:31 Asia/Kabul
  • انتقاد وزیر خارجه ایران از استاندار‌های دوگانه غرب
    انتقاد وزیر خارجه ایران از استاندار‌های دوگانه غرب

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، از استاندارد‌های دوگانه و متناقض غرب در قبال فلسطین و غزه شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش­ رادیو دری ؛" حسین امیرعبداللهیان" ، وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با "جوزف بورل"، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، ضمن بررسی و تبادل نظر درباره آخرین وضعیت موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی و مناسبات ایران و اتحادیه اروپا، گفت: تداوم بحران انسانی و گرسنه نگاه داشتن مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل، وضعیت غزه را به «بحران واقعی قرن» تبدیل کرده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت جاری در غزه و دریافت گزارش‌های تکان دهنده از اعدام فلسطینیان در بیمارستان شفا و قتل عام زنان و کودکان ازسوی ارتش اشغالگر صهیونیستی، افزود: متاسفانه نخست وزیر رژیم صهیونستی  پرونده غزه و حتی منافع ملی آمریکا را گروگان منافع شخصی خود گرفته است.

وزیر خارجه ایران با قدردانی از دیدگاه بورل مبنی بر ضرورت توقف جنگ و ارسال کمک‌های انسانی فوری به غزه و یادآوری مسئولیت جامعه جهانی و اتحادیه اروپا در موضوع فلسطین، گفت: زمان آن رسیده که تدابیر تنبیهی علیه رژیم اسرائیل اتخاذ شده و یک گروه تحقیق بین المللی درخصوص جنایات این رژیم از جمله در جنایات ترکیبی در بیمارستان شفای غزه تشکیل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه تداوم ارسال سلاح ازسوی آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی به رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی در غزه را در کنار ارسال نمایشی کمک‌های انسانی، نمونه‌ای از رویکرد متناقض و دوگانه غرب برشمرد.

امیرعبداللهیان، همچنین با تاکید اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا موضعی روشن در موضوعات منطقه‌ای داشته و به صراحت گفته است که توسل به جنگ راه حل نیست، تکرار ادعا‌ها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستان سرایی و ادعایی کسل کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه، با اشاره به مذاکرات و تماس‌های مستمر نمایندگان ایران و اروپا درموضوع هسته ای، گفت: جمهوری اسلامی مصمم به تداوم همکاری سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و متقابلا انتظار جدی دارد طرف‌های غربی در قبال تعهدات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها ضد تهران کاملا پایبند باشند.

جوزف بورل، نیز در این گفت وگوی تلفنی، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو، با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای همچنان از اولویت‌های اتحادیه اروپاست، بر ضرورت تداوم پیگیری گفت وگو‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا درامور خارجی و سیاست امنیتی، همچنین در موضوع فلسطین، برنامه اتحادیه اروپا را تداوم ارسال کمک‌های انسانی به غزه و حمایت از اقدامات «آنروا»، حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به آتش بس دائمی عنوان کرد و ضمن ابراز مخالفت مجدد با حمله اسرائیل به رفح، از سیاست این رژیم در گرسنگی دادن به غیر نظامیان، انتقاد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران، خواستار تداوم تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در منطقه شد.

طرفین همچنین به اهمیت تداوم گفت وگو میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و تداوم تماس‌ها و دیدار‌ها برای لغو تحریم‌ها ضد تهران تاکید کرده و برخی موضوعات مورد علاقه از جمله امور کنسولی را نیز مورد توجه قرار دادند.

تاکید وزیر خارجه ایران بر ضرورت اقدام فوری برای توقف جنایات صهیونیستها در غزه

کلیدواژه