امنیت و ثبان ،محور سیاست منطقه ای و بین المللی ایران
(last modified Mon, 02 Jan 2017 14:08:49 GMT )
جدی 13, 1395 18:38 Asia/Kabul

اگر کشورهای منطقه بخواهند توسعه داشته باشند راهی جز تقویت ثبات و امنیت وجود ندارد. "حسن روحانی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی، با بیان اولویت های سیاست های خارجی در حفظ ثبات و امنیت جمعی افزود ؛ جنگ های داخلی می‌تواند ‏برای امنیت و ثبات بسیار خطرناک باشد ؛اما تجاوزگری یکی از مولفه های اصلی در ناامن سازی منطقه است ؛ همانگونه که تروریسم نیز ازجریان های خطر ساز برای کل منطقه و ‏جهان است.

اگر کشورهای منطقه بخواهند توسعه داشته باشند راهی جز تقویت ثبات و امنیت وجود ندارد.

 "حسن روحانی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی، با بیان اولویت های سیاست های  خارجی در حفظ  ثبات و امنیت جمعی افزود ؛  جنگ های داخلی  می‌تواند ‏برای امنیت و ثبات بسیار خطرناک باشد ؛اما تجاوزگری یکی از مولفه های اصلی  در ناامن سازی منطقه است ؛ همانگونه که تروریسم نیز ازجریان های  خطر ساز برای کل منطقه و ‏جهان است.

با تاکید براین مولفه ها ؛ ‏روحانی یکی  از اهداف راهبردی ایران در منطقه را مبارزه با تروریسم دانست و تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم به هر کشوری که خواهان کمک باشد از جمله عراق و سوریه کمک خواهد کرد.رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین تغییر نکردن مرزهای جغرافیایی در منطقه را یکی دیگر از اهداف جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد؛ عده ای می خواستند سوریه، عراق یا یمن را تقسیم کنند، اما  ایران اساساً با تغییر مرزهای جغرافیایی مخالف است و برای حل مسائل نیز بر ایستادگی، مقاومت و دیپلماسی تأکید دارد.

دیپلماسی فعال ایران در زمینه کمک به حل بحران سوریه یکی از نمونه های عینی  و مصداقی روشن  در کارنامه سیاست خارجی ایران است. جو نلسون/ کارشناس خاورمیانه :

جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش برای حل بحران سوریه از طریق راه‌حل سوری، سوری بوده/ ایران همواره هرگونه راه‌حل نظامی و خشونت‌آمیزی در حل بحران سوریه را که منجر به ترور و کشتار شود را مذبوحانه دانسته و تنها راه‌حل این بحران را اجرای دموکراسی و گفتگو تلقی کرده است/ کشورهایی که به دنبال جنگ افروزی در سوریه بودند هم امروز به همان نتیجه ای رسیدند که از ابتدای جنگ سوریه ایران بر ان تاکید میکرد.

 

تعامل  سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در زمینه حل بحران سوریه نشان دادکه ایران می تواند از ظرفیت های منطقه ای با وجود  تفاوت دید گاه ها  در برخی زمینه ها بخوبی استفاده کند.  شرایط کنونی منطقه نشان دهنده این حقیقت است که اگر همکاری و همگرایی  نباشد و تهدید ها ی نا امن کننده منطقه  به درستی درک نشود ، آسیب ها از این تهدید ها  جدی خواهد بود .  در چنین شرایطی ، حفظ امنیت ، اولویت نخست است . استقرار امنیت ، اما الزاماتی دارد که یکی از آنها افزایش توانمندی در حفظ امنیت  و داشتن شناخت کافی از محیط پیرامونی و تهدیدها است . درک مشترک درنگاه به مسایل کلان منطقه  می تواند به شکل گیری گفتمانی سازنده در جهت یافتن راه حل برای مسایل و تهدید های مشترک از جمله تروریسم  منجر گردد.  متاسفانه برخی  کشورها تحت عنوان ائتلاف برای مبارزه با تروریسم بجای مبارزه واقعی با تروریست ها از انها حمایت کرده اند . بدیهی است که این دو گانگی از نگاه  ملت های منطقه و جهان  پنهان نیست  . استیو بایر/ کارشناس سیاسی در امور ایران :

در منطقه ی خاورمیانه در سال 2016 شاهد کشته شدن افراد زیادی بودیم که حاکمان ان مدافع تروریسم بودند مانند ترکیه / البته در سوریه و عراق که مهم ترین جبهه مبارزه با تروریسم جهانی در سال 2016 میلادی، بود معادله توازن قوا، به نفع تروریست ها تمام نشد. سوریه با حمایت ایران و روسیه دستاوردهای زیاد میدانی داشته / به نظر من میتوان گفت تنها کشور امن در منطقه ی پر التهاب خاورمیانه ایران است چرا که همواره بر مبارزه با تروریسم تاکید داشته و توانسته در این مسر متحدانی چون روسیه را همراه خود کند.

کشتار یک عده انسان بی دفاع که نمونه تاسف بار اخیر ان را در استانبول ترکیه شاهد بودیم باردیگر نشان داد تروریسم به هیچکس رحم نخواهد کرد و در صورت عدم مقابله با آن  همه گرفتار می شوند.

تروریسم   وجنگ افروزی هایی  که امروز مشکلات زیادی برای ملت های منطقه بوجود آورده گریبان بسیاری از کشورها ؛ حتی آمریکا راگرفته است .

اقای امین زاده / کارشناس سیاسی:

شکی نیست،  تا زمانی که زیاده خواهی های آمریکا و قدرت های مداخله گر ادامه دارد ، تنها راه مقابله با آن  تقویت ثبات و امنیت در منطقه و آماده بودن برای مواجهه با هر حادثه احتمالی  است .

 

کلیدواژه