حمل 24, 1403 11:38 Asia/Kabul
  • آخرین تحولات منطقه؛ محور گفت وگوی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه انگلیس و استرالیا
    آخرین تحولات منطقه؛ محور گفت وگوی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه انگلیس و استرالیا

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با وزیران خارجه انگلیس و استرالیا در خصوص آخرین تحولات منطقه و باریکه غزه رایزنی و تبادل نظر کرد.

به گزارش رادیو دری، «دیوید کامرون» وزیرخارجه انگلیس و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در گفت و گویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات منطقه و مناسبات دو کشور تبادل نظر کردند.

طرفین ضمن اشاره به برخی تحولات رو به جلو در مناسبات دو کشور، ابراز تمایل کردند که تلاش‌های مشترک در مسیر تقویت همکاری‌ها در فضای مبتنی بر احترام متقابل تداوم یابد.

امیرعبداللهیان درخصوص حمله هوایی رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، از بی عملی انگلیس در محکومیت این اقدام انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر ضرورت توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی در باریکه غزه و کرانه باختری بعنوان تنها راه موثر برای بازگشت آرامش به منطقه، افزود: تهران هیچگاه بدنبال توسعه تنش در منطقه نبوده است، اما در مقابل حمله تروریستی رژیم اسراییل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و سکوت آمریکا و انگلیس به معنای تشویق «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم جنگ افروزی و توسعه آن در منطقه است.

امیرعبداللهیان افزود: ریشه بحران در دریای سرخ نیست بلکه در نسل‌کشی در غزه است.

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس هم در این گفت و گوی تلفنی، با اشاره به تنش های موجود در منطقه، خواستار خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران شد و تاکید کرد: عدم خویشتنداری از سوی طرف‌ها می تواند منجر به گسترش بیش از پیش درگیری ها در منطقه شود.

کامرون در ادامه ضمن ابراز نگرانی از تداوم تنش در دریای سرخ، در موضوع فلسطین افزود: آمریکا طرحی را برای آتش بس ارائه داده که در صورت موافقت طرف مقابل، دستیابی به آتش بس در دسترس است.

همچنین «حسین امیرعبداللهیان» و «پنی وونگ»  وزیران خارجه ایران و استرالیا در گفت و گویی تلفنی، در خصوص آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و مناسبات دو جانبه تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت رایزنی‌های سیاسی و تقویت ساز و کارهای مشورتی بین دو کشور، بر تلاش مشترک برای رفع موانع موجود در روند توسعه و گسترش روابط تهران و کانبرا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران با ابراز تاسف و انتقاد از عدم اجابت درخواست ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت جنایت تروریستی رژیم اسراییل در حمله به سفارت ایران در دمشق، افزود: برخی دولت‌های غربی از محکومیت این اقدام تروریستی که صراحتا ناقض حقوق بین الملل و کنوانسیونهای بین المللی است، اجتناب کردند و با تداوم حمایت از جنایات صهیونیست‌ها صرفا خواستار خویشتنداری ایران هستند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین بر لزوم تحت فشار قرار دادن رژیم اسرائیل برای پایان بخشیدن به جنگ و نسل کشی و گرسنگی دادن مردم فلسطین در غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه استرالیا نیز در این گفت وگوی تلفنی، ضمن تاکید بر این که نگرانی جمهوری اسلامی ایران را از حمله به بخش کنسولی سفارت در دمشق درک می کند، خواستار خویشتنداری ایران شد.

طرف استرالیایی همچنین نسبت به افزایش تنش‌ها و اقدامات متقابل و توسعه دامنه جنگ با تبعات غیرقابل کنترل و فراتر از تحمل منطقه ابراز نگرانی کرد.

 

کلیدواژه