حمل 26, 1403 17:33 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به عملیات موشکی این کشور علیه رژیم صهیونیستی گفت: محدود بودن در دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی به این معناست که ما هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم و هیچ مکان اقتصادی و یا جمعیتی را هدف قرار ندادیم.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان بعدازظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری درباره پاسخ موشکی سپاه پاسداران به تجاوز اخیر صهیونیست‌ها در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق اظهار کرد: در این عملیات، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با محاسبات دقیق و با استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت شونده، پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را که هواپیماهای اف ۳۵ این رژیم در آنجا نگهداری می‌شوند و عملیات ضد ساختمان سفارت ایران در دمشق  با استفاده از امکانات آن پایگاه نظامی انجام شد، هدف قرار دادند.

وی با تاکید بر محدود بودن ایران در دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی تصریح کرد: نیروهای مسلح ایران حتی در حمله به پایگاه نظامی که مرکز عملیات رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران در دمشق بود، دقت لازم برای برخورد و پاسخ به رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما بامداد امروز در پیامی به کاخ سفید اعلام کردیم که عملیات ما محدود و حداقلی و با هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم اسرائیل صورت می‌گیرد.

امیرعبداللهیان: ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: ما هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم، ولی هشدار داده ایم که اگر ایالات متحده برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو از فضا و یا سرزمین کشورهای منطقه استفاده کند، ناچاریم پایگاه نظامی آمریکا را در آن کشورها هدف قرار دهیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: به برادران و دوستانمان در منطقه که آمریکا در کشورهای‌شان دارای پایگاه نظامی است اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع صرفا تنبیه رژیم اسرائیل است و به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم. 

وی از همسایگان و دیگر کشورهای منطقه که این پیام را به سرعت دریافت و به آمریکا و دیگران تاکید کردند که فوراً هرگونه جنگ را از سرزمین آنها دور کند قدردانی و تاکید کرد: ایران همواره نسبت به امنیت کشورهای همسایه و منطقه پایبند است.

وزیر امور خارجه ایران سپس با اشاره به توصیه برخی وزرای امور خارجه به ایران برای خویشتن داری و چشم پوشی از دفاع مشروع گفت: چگونه است که به رژیم صهیونیستی توصیه به خویشتن‌داری نمی‌کنید، اما به جمهوری اسلامی ایران که در چهارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع از ماموریت‌های شناخته شده دیپلماتیک و مصونیت اماکن دیپلماتیک قصد دفاع مشروع از خود دارد توصیه به خویشتن‌داری می‌کنید؟

امیرعبداللهیان یادآور شد: در شش ماه گذشته که همه شاهد جنایات ترکیبی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کرانه باختری بوده‌ایم، بارها رژیم اسرائیل در عملیات نظامی تروریستی، اماکن و مستشاران رسمی نظامی ضد تروریسم ایران را در خاک سوریه هدف قرار داد و تعدادی از مستشاران نظامی ما در این حملات به شهادت رسیدند.

او افزود: ما شش ماه  با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به اینکه به دنبال توسعه دامنه تنش در منطقه حساس غرب آسیا نیستیم، خویشتن‌داری نشان دادیم، اما گویا رژیم اسرائیل آدرس و سیگنال غلطی از خویشتن‌داری ایران دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته در یک حمله تروریستی دیگر از بلندی‌های جولان اشغالی با استفاده از جنگنده‌های اف ۳۵ موشک‌های ساخت ایالات متحده آمریکا حمله ای گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های شناخته شده وین علیه سفارت کشورمان در دمشق انجام داد

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: در این حمله تروریستی رژیم اسرائیل بخش کنسولی و محل اقامت سفیر ایران در دمشق هدف قرار گرفت و در نتیجه آن علاوه بر ویرانی کامل این ساختمان، هفت مستشار نظامی رسمی ایران که دارای گذرنامه دیپلماتیک و ماموریت رسمی در مبارزه با تروریسم بودند به همراه ۶ شهروند سوریه از جمله یک زن و کودک به شهادت رسیدند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه مانع صدور بیانیه حداقلی در شورای امنیت شدند

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ما باز هم با نگاه به حساسیت‌های منطقه و اعتقاد به خویشتن‌داری و گسترش نیافتن دامنه تنش و جنگ در منطقه، بر مسیر حقوقی سیاسی و بین‌المللی تمرکز کردیم که بر اساس آن بیانیه‌ای به ابتکار روسیه در شورای امنیت ارائه و به رویه سکوت گذاشته شد.

امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه در اقدامی ناقض مقررات و قوانین بین‌المللی، دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت حمله به سفارت ایران در سوریه اعلام کردند و مانع از آن شدند که حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت در محکوم کردن اقدام علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک صادر شود.

وزیر امور خارجه  ایران تصریح کرد: نتیجه این رفتار آمریکا و دو کشور اروپایی، تشویق بیشتر نتانیاهو در عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن منشور ملل متحد و قوانین و مقررات بین‌المللی است.

حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق

بیانیه وزارت خارجه ایران: حملات ایران ضد اسرائیل حق ذاتی دفاع مشروع طبق منشور ملل متحد است

حمایت مردم سراسر ایران از اقدام تنبیهی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی

کلیدواژه