جوزا 13, 1403 17:33 Asia/Kabul
  • وزارت خارجه ایران سفر چین را احضار کرد
    وزارت خارجه ایران سفر چین را احضار کرد

سفیر پکن در ایران در پی حمایت از ادعاهای بی‌اساس در بیانیه پایانی نشست مشترک چین و امارات متحده عربی، امروز به وزارت امورخارجه ایران احضار شد.

به گزارش رادیو دری؛ در این احضار، اعتراض دولت جمهوری اسلامی به تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای بی‌اساس بیانیه پایانی نشست مشترک دولت پکن و امارات متحده عربی اعلام و یادداشت اعتراض تسلیم «زونگ پی‌وو» سفیر چین در تهران  شد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه ایران با یادآوری روابط ویژه و ممتاز ایران و چین، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات بین المللی دانست و بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

«محمد علی بک»  تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی  درباره جزایر سه گانه را  از هر طرفی مردود و غیر قابل پذیرش می‌داند.

دستیار وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: انتظار این است که با توجه به همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و چین، دولت پکن مواضع خود را در قبال این موضوع اصلاح کند.

در بند 26 بیانیه پایانی نشست مشترک جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی آمده است: چین از تلاش های امارات متحده عربی برای حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه، مطابق با موازین حقوق بین الملل و حل این موضوع از طریق اصول حقوقی بین المللی حمایت می کند.

جمهوری اسلامی ایران در دهه های متمادی و در دفعات متعدد در برابر بیانیه های مغرضانه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه تمامیت ارضی و حقوق سرزمینی ایران در جزایر سه گانه، این موضوعات را خط قرمز کشور معرفی کرده و هیچ مذاکره ای را  بر سر تمامیت ارضی ایران به رسمیت نشناخته است.

سخنگوی نیروهای مسلح: ایران درباره جزایر سه‌گانه با کسی تعارف ندارد

کنعانی: جزایر سه گانه تعلق ابدی به ایران دارند

کلیدواژه