سرطان 04, 1403 14:19 Asia/Kabul
  • آغاز اجلاس وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران
    آغاز اجلاس وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران

اجلاس وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD روز دوشنبه در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش رادیو دری؛ نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با پیام محمد مخبر مدیر قوه مجریه ایران و  با حضور مقامات داخلی و خارجی در هتل پارسیان آزادی تهران آغاز شد.

در پیام محمد مخبر به این اجلاس، ادامه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی به شدت محکوم و تصریح شده است: این رژیم با در پیش گرفتن سیاست آپارتاید هر روز بر دامنه تهدید و تجاوز خود علیه ملت فلسطین می‌افزاید، اما این بار گروه‌های مردمی مقاومت حرکت جدیدی را برای کسب آزادی و احقاق حقوق از دست رفته خود آغاز کرده‌ اند و تاریخ گواه این موضوع است که ظلم بر بی‌گناه هرگز بی پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت گریبان متجاوزان را خواهد گرفت.

محمد مخبر، در ادامه پیام خود به مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران افزوده است: ایران اسلامی، فلسطین را بخش جدایی ناپذیر از جهان اسلام می‌داند و برای حمایت از برادران و خواهران فلسطینی خود با تمام قوا ایستاده‌ است و از هر فرصتی از جمله سازوکارهای چندجانبه برای کمک به توقف این جنایات بی سابقه و استقرار آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم شریف و مظلوم نوار غزه استفاده می کند.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوی اسلامی ایران نیز در آیین آغازین  نشست وزیران خارجه مجمع گفت‌وگوهای آسیایی (ACD) با تبیین سیاست های تهران در افزایش همکاری‌های منطقه ای و بین‌المللی گفت این رویداد منطقه ای با فراهم کردن بستری برای تقویت همکاری میان کشورهای آسیایی، نشان‌دهنده تمایل کشورهای آسیایی به چندجانبه گرایی است.

علی باقری افزود: مفتخریم که در تهران میزبان نمایندگان ۴۱ هیات مجمع گفت‌وگوهای آسیایی هستیم و تلاش می کنیم برای رشد و اعتلای این مجمع، گام های عملی و موثری برداریم.

در ابتدای این مراسم، یاد شهیدان «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد و در حال حاضر کشورهایی چون ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

این کشورها  با دارا بودن نیمی از جمعیت جهان، حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند.

 

کلیدواژه