سرطان 08, 1403 13:41 Asia/Kabul
  • نفت
    نفت

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی موسسه بین‌المللی بریتانیایی "IE " ( آمار انرژی جهان)، جمهوری اسلامی ایران با ثبت رشد 19 درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته (2023)، دومین کشور جهان از این نظر بوده است.

به گزارش امروز رادیو دری؛ براساس آمار منتشرشده ازسوی موسسه بریتانیایی IE ، تولید نفت خام و میعانات ایران در سال 2023 با رشد 19 درصدی نسبت سال قبل از آن مواجه شده و به سه میلیون و 940 هزار بشکه در روز رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال پیش از آن سه میلیون و 331 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

این رشد 19 درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران که با وجود تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا به دست آمده است، بیش از 13 برابر متوسط رشد تولید نفت جهان در این سال بوده است.

کل تولید نفت خام و میعانات جهان در سال 2023 با رشد 1.4 نسبت به سال قبل از آن به 82 میلیون و 636 هزار بشکه در روز رسیده است.

براین اساس، جمهوری اسلامی ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت در سال میلادی گذشته بوده است، در واقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه تنها رشد تولید نداشته‌اند، بلکه با کاهش تولید نیز مواجه شده‌اند که برای نمونه می توان تولید نفت خام و میعانات عربستان را با کاهش 8.6 درصدی مثال زد.

همچنین براساس همین گزارش ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا در سال میلادی گذشته بوده و 4.8 درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

جایگاه هفتم ایران در رشد تولید برق در جهان