سرطان 23, 1403 13:20 Asia/Kabul
  • رئیس مجلس ایران خبر داد: حذف دلار از معاملات ایران و روسیه
    رئیس مجلس ایران خبر داد: حذف دلار از معاملات ایران و روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت همه معاملات بین ایران و روسیه بدون استفاده از دلار انجام می‌شود.

به گزارش رادیو دری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی با اشاره به روابط عمیق دو کشور ایران و روسیه گفت: دو کشور برای مقابله به یکجانبه گرایی آمریکا معاملات دو جانبه را بدون استفاده از دلار انجام می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: ایران و روسیه منافع مشترک و همچنین دشمنان مشترک دارند ضمن اینکه دو کشور توافق بلندمدت و جامع برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی ترسیم کرده اند.

قالیباف همچنین گروه بریکس را فرصت بسیار مهمی برای دو کشور ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌ها دانست.

دهمین مجمع پارلمانی بریکس روز پنج‌شنبه با حضور رئیسان مجالس کشورهای عضو از جمله محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.

گروه بین‌المللی بریکس (BRICS) متشکل از پنج قدرت نوظهور اقتصادی برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که به واسطه دارا بودن بیش از ۳۰ درصد از مساحت کره زمین، نیمی از جمعیت و بیش از ۳۰ درصد از قدرت اقتصاد جهان، از ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد دنیا برخوردار است.

از ژانویه سال ۲۰۲۴ (دی/جدی ۱۴۰۲) شش کشور جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر نیز به عضویت کامل گروه بریکس درآمدند.

تأکید پوتین و قالیباف بر گسترش همکاری‌های روسیه و ایران

کلیدواژه