باقری‌کنی: رهیافت اصلی سیاست خارجی ایران گشایش افق‌های جدید و احترام متقابل است
(last modified 1403-04-27T06:10:10+00:00 )
سرطان 27, 1403 10:40 Asia/Kabul

سرپرست وزارت امورخارجه ایران گفت: رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت رئیس جمهوری منتخب ایران گشایش افق‌های جدید و گسترش همه‌جانبه‌ روابط دوستانه با سایر دولت‌ها است.

به گزارش رادیو دری،«علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه  ایران در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت سازمان ملل درباره "همکاری چندجانبه در راستای نظم جهانی پایدارتر، دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر" با تاکید بر چندجانبه‌گرایی مؤثر برای تضمین صلح و امنیت بین‌المللی تصریح کرد، ایران بر اهمیت چندجانبه‌گرایی و پیامد‌های زیان‌بار یکجانبه‌گرایی خودخواهانه تأکید دارد.

باقری کنی افزود: سازمان ملل فقط برای "نجات نسل‌های آتی از بلای جنگ" تأسیس نشد، بلکه "توسعه روابط دوستانه میان ملت‌ها براساس احترام به اصل حقوق برابر و حق تعیین سرنوشت مردم" نیز از اصول اولیه تاسیس این سازمان بوده و اهداف والای مندرج در منشور ملل متحد فقط از طریق همکاری چندجانبه قابل حصول است.

سرپرست وزارت امورخارجه ایران با اشاره به تساوی حاکمیت دولت‌ها که پایه بنیادین نظام ملل متحد است، گفت: "ممنوعیت تهدید یا توسل به زور"، "حل و فصل صلح آمیز اختلافات" و هم‌چنین "مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها" همگی با هدف محافظت از حق حاکمیت ملل در قبال تجاوز خارجی و تأمین روابط دوستانه بین آنها برقرار شده و این درحالی است که سازمان ملل، به عنوان بزرگ‌ترین سمبل چندجانبه‌گرایی، در معرض مصیبت یک‌جانبه‌گرایی است.

باقری کنی به وتوی هرگونه تصمیم معنادار توسط آمریکا درباره نسل‌کشی مستمر رژیم اسرائیل ضد  فلسطینیان و تجاوزهای مکرر ضد ملت‌های منطقه اشاره کرد و گفت: حمایت و همبستگی جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مقاومت در چارچوب حقوق بین الملل، اقدامی مشروع و با هدف پایان دادن به اشغال گری و تجاوز در منطقه است، زیرا مقاومت پاسخی به یکجانبه گرایی و حمایت متعصبانه از یک رژیم جنایتکار (اسرائیل) بوده که در حال ارتکاب به جنایت نسل کشی در غزه و سرزمین فلسطین است.

سرپرست وزارت امورخارجه ایران سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران را از نتایج توجه به چند جانبه گرایی برای حل موضوعات و نگرانی‌های مشترک عنوان کرد و گفت: ایران گفت وگو و همکاری منطقه‌ای را دنبال می‌کند و در واقع، تقویت مشارکت و همکاری برای امنیت جمعی و توسعه پایدار منطقه‌ای، اصل راهنما سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

پیام پزشکیان به جهان جدید؛ اعلام چشم انداز سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب ایران

کلیدواژه