سرطان 31, 1403 17:44 Asia/Kabul

نشست «مهاجران افغانستان، فرصت یا تهدید برای ایران؟» عصر روز شنبه (۳۰ سرطان/تیر ۱۴۰۳) با حضور جمعی از نخبگان دانشگاهی و مهاجران افغانستانی مقیم مشهد برگزار شد.

به گزارش غزل حسین زاده خبرنگار رادیو دری، در این نشست که به عنوان یکی از سلسله‌نشست‌های «گفت‌وگویی پیرامون مسائل و فرصت‌های پیش‌روی ایران» برگزار شد حمیدرضا موحدی‌زاده، سیدجواد حسینی، محسن مدیر شانه‌چی و مجید فولادیان از استادان دانشگاه فردوسی مشهد، برخی مدیران پیشین استان خراسان رضوی و بهاره صفرنیا از فعالان حقوق مهاجران، سخنرانی کردند.

سیدجواد حسینی معاون اسبق سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی و سرپرست سابق وزارت آموزش‌ و پرورش ایران در این نشست گفت: سرمایه‌گذاری ما در رابطه با افغانستان را هیچ کشور دیگری انجام نداده است اما به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط، بهره‌برداری ما حداقلی بوده است.

او افزود: کشور‌های دیگر از فرصت افغانستان استفاده کردند اما بار مهاجران آن روی دوش ما مانده است. سامان‌دهی‌نکردن مهاجران افغانستانی غیرمجاز یکی از مشکلاتی است که هر روز خطرناک‌تر می‌شود.

حمیدرضا موحدی‌زاده مدیرکل سابق اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی و فرماندار سابق تربت‌حیدریه نیز در این مراسم گفت: اگر می‌خواهید جلوی ورود غیرقانونی مهاجران افغانستانی را بگیرید، راه ورود قانونی آن‌ها را تسهیل کنید.

همچنین مجید فولادیان دانشیار جامعه‌شناسی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم ضمن اشاره به پیچیدگی مسائل اجتماعی گفت: اعتقاد من این است که ما باید برای بحث مهاجران سیاست‌گذاری کنیم و این سیاست‌گذاری باید کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. برای انجام این کار به داده ها و اطلاعات دقیق درباره مهاجرین افغانستانی در ایران نیاز داریم.

فولادیان با اشاره به اینکه امروزه بخشی از جمعیت مهاجر افغانستانی ساکن در ایران متولد ایران هستند و برخی به تازگی مهاجرت کرده اند، گفت: مهم این نیست که چه‌ تعداد مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند؛ مهم حضور و وجود آن‌ها است. ما ابتدا باید حضور آن ها را قبول کنیم و سپس و برای کاهش مسائل آن‌ها گام برداریم.

این استاد دانشگاه فردوسی گفت: فرمان رهبری در رابطه با آموزش مهاجران دقیق‌ترین فرمان در امر سیاستگذاری اجتماعی برای مهاجران بود و ما باید به کودکان مهاجر افغانستانی آموزش بدهیم تا از رخ‌دادن آسیب‌های احتمالی در آینده برای جامعه میزبان و خود مهاجرین افغانستانی جلوگیری کنیم.

در صورت وجود سیاستگذاری مشخص در حوزه مهاجران در ایران حضور آنان تبدیل به فرصت می شود

کلیدواژه