در صورت وجود سیاستگذاری مشخص در حوزه مهاجران در ایران حضور آنان تبدیل به فرصت می شود
(last modified 1403-04-31T09:58:16+00:00 )
سرطان 31, 1403 14:28 Asia/Kabul

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در صورتی که سیاستگذاری های مشخصی در حوزه مهاجران در ایران وجود داشته باشد حضور آنان تبدیل به فرصت خواهد شد.

دکتر مجید فولادیان در حاشیه نشست "مهاجران افغانستانی؛ فرصت یا تهدید" که روزشنبه 30سرطان با حضور تعدادی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد، فعالان حوزه پناهندگان و مدیران استانی خراسان رضوی برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در این زمینه اظهار کرد: اگرچه چند نگاه متفاوت در این زمینه وجود داشت اما تمام کارشناسان روی یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن اینکه برنامه جامع و مشخص و سیاست پایداری در باب مواجهه با مهاجران در ایران وجود ندارد.

وی افزود: این مساله باعث شده که نتوانیم حضور مهاجران را در افغانستان تبدیل به فرصت و وضعیت آن ها را ساماندهی کنیم و این باعث شده که هم جامعه ایران به نوعی متضرر شود و هم مهاجرانی که سال ها در ایران زندگی کرده اند از وضعیت راضی به نظر نرسند و همچنان خود را با جامعه ایران غریبه بدانند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ساماندهی وضعیت مهاجران در ایران هرچه سریعتر باید انجام و سیاست پایدار و مشخصی در ارتباط با مواجهه با مهاجران و حضور آن ها اتخاذ شود.

به گفته فولادیان حضور مهاجران در ایران هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت، در صورتی که سیاستگذاری مشخصی در مواجهه با مهاجران وجود داشته باشد قطعا این حضور می تواند برای جامعه ایران یک فرصت باشد و می توان مانند کشورهای دیگر از حضور آن ها در جامعه بهره مند شد.

وی اضافه کرد: جامعه ایران با واقعیت جمعیت مهاجران مواجه است پس بهتر است آن ها را بپذیرد و در فرایند پذیرش هم سیاستگذاری مشخصی وجود داشته باشد تا اگر تهدیدی هم وجود دارد تبدیل به فرصت شود.

 

کلیدواژه