اسد 09, 1403 10:02 Asia/Kabul
  • برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران؛ امروز
    برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران؛ امروز

مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران، امروز (سه‌شنبه) در مجلس شورای اسلامی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش رادیو دری، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهوری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی ایران همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

رئیس جمهوری جدید ایران در مراسم تحلیف، سوگند یاد خواهد کرد، مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

 براساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری جدید ایران پس از مراسم تحلیف موظف است حداکثر دو هفته، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزیران پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بنا بر عرف ادوار مختلف و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود و برهمین اساس در روزهای گذشته هیات های خارجی از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد تهران شدند.

گفتنی است، مراسم تنفیذ رئیس جمهوری منتخب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقامات کشوری و لشکری، برخی از سفیران و مهمانان خارجی روز یکشنبه 7اسد برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان را تنفیذ کردند

کلیدواژه