اسد 09, 1403 14:58 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی: مسیر زنگزور به ضرر ارمنستان است
    رهبر معظم انقلاب اسلامی: مسیر زنگزور به ضرر ارمنستان است

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر موضع ایران در قبال ارمنستان گفتند: مسیر زنگزور به ضرر ارمنستان است.

به گزارش رادیو دری،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و هیأت همراه، سیاست قطعی و ثابت جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با همسایگان به‌ویژه ارمنستان دانستند و تاکید کردند: ایران جداً معتقد به توسعه روابط با ارمنستان است و همکاری‌ها میان دو کشور بر اساس منافع تعریف شده و بدون در نظر گرفتن سیاست‌های دیگران، با قوت ادامه خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تشکر از حضور نخست وزیر ارمنستان در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران و همچنین مراسم تشییع شهید «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری شهید ایران بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تاکید کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می‌داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه بیگانگان نباید برای روابط کشورها با همسایگان خود محدودیت ایجاد کنند افزودند: آن چیزی که امنیت و صلاح کشورها را تامین می‌کند، اتکای به خود و نزدیکان است و اقدامات برخی‌ها که از راه دور می‌آیند و در امور دیگر کشورها دخالت می‌کنند به ضرر آنها تمام می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ارتباطات خوب مردم ایران با ارامنه کشور خاطرنشان کردند: ارامنه ایران در دوران جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی زیادی داشتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احترام به حضرت مسیح(ع) را یک موضوع مسلّم و قطعی میان مسلمانان دانستند و گفتند: این اهانت‌هایی که به بزرگان ادیان الهی از جمله حضرت مسیح(ع) می‌شود از نظر ما محکوم است.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور، گفت: ارمنستان بارها اعلام کرده است که هیچ مسیر فرامنطقه‌ای را در داخل کشور خود نمی‌پذیرد.

پاشینیان روابط تهران و ایروان را راهبردی خواند و از گسترش روابط دو کشور استقبال و استمرار این روند را مهم ارزیابی کرد.

جمهوری آذربایجان پس از عقد توافقنامه آتش بس و پایان جنگ 44 روزه قره باغ بارها ادعاهایی در باره کریدور لاچین و کریدور زنگزور مطرح کرده است.علاوه بر ارمنستان که این ادعا را نقض آشکار مفاد توافقنامه صلح قلمداد می کند، جمهوری اسلامی ایران  نیز مخالفت خود را با این مطالبات ابراز و اعلام کرد با هرگونه تغییرات استراتژیک در مرزهای کشورهای همسایه مخالف است.

ایجاد کریدور زنگزور، مرز ایران و ارمنستان را برای همیشه قطع خواهد کرد و باکو بدون مانع به جمهوری خودمختار نخجوان دسترسی خواهد یافت.

گفت وگوی تلفنی پزشکیان با پاشینیان و علی‌اف

رهبر معظم انقلاب: سیاست گسترش روز افزون روابط با ارمنستان ادامه پیدا می‌کند

کلیدواژه