دیدار مسعود پزشکیان با سران کشورهای مختلف در حاشیه مراسم تحلیف در تهران
(last modified 1403-05-09T11:46:02+00:00 )
اسد 09, 1403 16:16 Asia/Kabul
  • دیدار سران تاجیکستان ، ارمنستان، قزاقستان و گرجستان با مسعود پزشکیان
    دیدار سران تاجیکستان ، ارمنستان، قزاقستان و گرجستان با مسعود پزشکیان

رئیس جمهوری جدید ایران در دیدار مقامات تاجیکستان ، ارمنستان ، قزاقستان و گرجستان درباره روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.

به گزارش رادیو دری،«مسعود پزشکیان» در دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است گفت: باید تلاش کرد تا مرزهای سیاسی، کمرنگ و همکاری‌ها و مناسبات پررنگ تر شود

رئیس جمهوری ایران خطاب به افزود: دیدار و تعامل با شما برای ما متفاوت و گفتگو با زبان مشترک، بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است و باید از این بستر و ظرفیت‌های متنوع موجود برای تأمین منافع متقابل بهره بگیریم.

«امامعلی رحمان» نیز ایران را شریک و دوستی بسیار مهم برای ایران توصیف کرد و گفت: ایران و تاجیکستان میراث‌دار مشترک تمدن و فرهنگی باستانی و درخشان هستند که نوروز فقط یکی از جلوه‌های زیبای آن است.

رئیس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه ایران با وجود تحریم‌های گسترده پیشرفت‌های چشمگیری داشته است افزود: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار است و تاجیکستان علاقمند است در زمینه تبادل تجربیات و توانمندی‌های دو کشور با تهران همکاری کند.

پزشکیان همچنین در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روابط دو کشور را دیرینه، تاریخی، دوستانه و برپایه حسن همجواری و همسایگی توصیف کرد و گفت: ایران به مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال - جنوب به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌نگرد و از همین رو تکمیل طرح‌های این بخش از اولویت‌های کاری در دوره جدید خواهد بود.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز با تبریک مجدد انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری ملت ایران، روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را راهبردی و ریشه‌دار توصیف کرد و افزود: تفاهمنامه‌های متعدد همکاری میان ایران و ارمنستان به ویژه در بخش حمل و نقل، ترانزیت، پایانه‌های مرزی و انرژی جلوه‌ای از روابط بسیار خوب دو کشوراست.

 رئیس جمهوری جدید ایران همچنین در دیدار«مائولن آشیمبایف» رئیس سنای پارلمان قزاقستان گفت: ایران، قزاقستان و دیگر کشورهای منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک زیست می‌کنند و مفاخر فرهنگی منطقه متعلق به همه کشورهاست.

پزشکیان افزود: تسهیل تردد اتباع و همچنین تعاملات فرهیختگان ایران و قزاقستان می‌تواند به تقویت روابط دوجانبه کمک کند؛ همچنین تلاش در مسیر ایجاد یک اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای میان کشورهای این حوزه تمدنی و فرهنگی را کمرنگ و همکاری‌ها را پررنگ کند.

رئیس سنای پارلمان قزاقستان هم ایران را شریک راهبردی قزاقستان خواند و آمادگی کشورش را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران اعلام کرد.

رئیس جمهوری منتخب ایران در دیدار «ایراکلی کوباخیدزه» نخست وزیر گرجستان نیز گفت: تقویت تعاملات و مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم است.

«ایراکلی کوباخیدزه» نخست وزیر گرجستان نیز دولت متبوعش را متعهد به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق و تقویت روابط دانست و گفت: ایران نقش مهم و سازنده‌ای در منطقه ایفا می‌کند.
 

پزشکیان همچنین در دیدار با معاون نخست وزیر ترکمنستان گفت: تعمیق روابط با همسایگان محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این رویکرد علاوه بر منافع و مزیت فراوان برای دوکشور و منطقه، امری متکی بر توصیه‌های دینی نیز هست.

دیدار پزشکیان با معاون نخست وزیر ترکمنستان

 وی همچنین مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان را ظرفیت مناسبی برای تحکیم روابط دوجانبه خواند و افزود: اگر چه بدخواهان روابط دوستانه ایران و ترکمنستان می‌خواهند ما را از هم دور کنند، اما اراده ما بر خواست آنها غلبه خواهد کرد.

«رشید مردوف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب پزشکیان از سوی مردم ایران اظهار کرد: روابط دو ملت ایران و ترکمنستان فراتر از همسایگی است و ما کاملا مصمم و علاقمند به توسعه همه جانبه این روابط هستیم.

این خبر تکمیل می شود...

کلیدواژه