اسد 09, 1403 18:29 Asia/Kabul
  • پزشکیان: اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم تحکیم روابط با کشورهای همسایه است
    پزشکیان: اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم تحکیم روابط با کشورهای همسایه است

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری، اولویت سیاست خارجی دولت خود را بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه  اعلام کرد.

به گزارش رادیو دری؛ پزشکیان با تاکید بر تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم افزود: کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش های و رقابت های فرسایشی هدر دهند.

وی اظهار کرد: دولت من خواهان منطقه‌ای قوی خواهد بود که در آن کشورهای همسایه بتوانند با هم افزایی، برای توسعه اقتصادی و پیشرفت و بهبود زندگی نسل های آینده گام مشترک بردارند و امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین و بهانه حضور کشورهای خارجی از آنها ستانده شود.

رئیس جمهوری جدید ایران تصریح کرد: دولت من خواهان منطقه ای است که در آن معدودی افراطی و جزم اندیش نتوانند قریب به دو میلیارد مسلمان صلح دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام هراسی کنند.

پزشکیان تاکید کرد: ما قدر دوستان روزهای سخت را خواهیم دانست و با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط مان را تحکیم خواهیم کرد؛ برای تثبیت دوستی و مودت  با همسایگلان  شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد و کشورهای غربی را نیز به درک واقعیت ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرامی خوانیم.

رئیس دولت چهاردهم ایران سپس با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: آنها که سلاح های کودک کشان غزه را تامین می کنند نمی توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند، هیچ کس در دنیا نمی پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می جنگد و بر سر آنها بمب می ریزد، مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه نمی توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد افزود: ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم فلسطین از چنگ ظلم و نسل کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند؛ ما می توانیم با هم این آرزو را که آرزوی  همه مردم آزاده منطقه و جهان است محقق کنیم.

وی با بیان اینکه گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها  بر اساس رنگ پوست و زبان و دین شان سنجیده می شود تصریح کرد: ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی را داریم که همه باور داشته باشند که  بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

رئیس جمهوری ایران اسلامی با بیان اینکه ما آمادگی داریم که ضمن مدیریت تنش، با دولت هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده اند گفتگو کنیم گفت: عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان را حق مسلم ایران می دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.

پزشکیان افزود: دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندارهای دوگانه نخواهد شد؛ تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت های طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما به تعهدات مان پایبند بودیم و خواهیم بود، ولی رهبری و نظام سیاسی ملت ایران به فشار و زیاده خواهی  پاسخ نمی دهند و با ملت ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد.

وی با تاکید بر ضرورت آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران و منطقه اضافه کرد: ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و ما بر همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است خواهیم ایستاد.

پزشکیان تاکید کرد که ایران، منطقه و جهان، امروز نیازمند همبستگی، تفاهم و مشارکت است و شعار مردم ایران همواره این بوده است که «آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا».

 

پزشکیان: ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است گفت: ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور ایران شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی، فصل جدیدی از اداره کشور را رقم زدیم.

پزشکیان فرصت برآمده از انتخابات را میدان جدید همکاری ملی در درون حکومت و میان حکومت و جامعه دانست واظهار کرد: دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان، عهده‌دار مسوولیت خواهد بود؛ دولت وفاق ملی است و خود را متعلق به همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی می‌داند.

وی ادامه داد: من به پشتوانه مردم، با حمایت رهبر معظم انقلاب و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه، از عزت و منافع ایران و حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد و تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشورم بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت، مهمترین اهداف دولت من خواهد بود.

آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران عصر امروز با حضور مقامات بلندپایه ایران و مقامات ۸۶ کشور و ۱۰۴ هیات خارجی در مجلس شورای اسلامی ایران برگزار شد.

پیش از این نیز روز  یکشنبه (۷ اسد / مرداد ۱۴۰۳) مراسم تنفیذ حکم «مسعود پزشکیان» منتخب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار شد و وی حکم آغاز ریاست جمهوری خود را از رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان را تنفیذ کردند

دیدار مسعود پزشکیان با سران کشورهای مختلف در حاشیه مراسم تحلیف در تهران

پزشکیان: اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم تحکیم روابط با کشورهای همسایه است

 

 

کلیدواژه