در صورت حذف خاک پولی بین ایران و افغانستان قیمت کالاهای تجاری کاهش خواهد یافت
(last modified 1403-05-21T09:52:39+00:00 )
اسد 21, 1403 14:22 Asia/Kabul
  • در صورت حذف خاک پولی بین ایران و افغانستان قیمت کالاهای تجاری کاهش خواهد یافت

کارشناس و فعال اقتصادی افغان گفت: در صورتی که خاک پولی در بحث حمل و نقل بین ایران و افغانستان حذف شود، در کاهش قیمت حمل و نقل و در نتیجه کاهش قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی تاثیر گذار است.

شیر آقا حبیبی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: بخش حمل و نقل و ترانزیت تاثیر بسزایی در رابطه تجاری بین ایران و افغانستان دارد، در حال حاضر هم هزینه های حمل و نقل کالا بین دو کشور گزاف است که به ویژه برای کارخانه داران و تاجران افغانستان مشکل ساز شده است، از مشکلات موجود در این زمینه هم توقف طولانی کامیون ها در مرز، ناهمانگی بین دستگاه های مربوطه در دو طرف مرز و دخالت برخی ادارات به جای نظارت است که باعث کندی روند حمل و نقل و افزایش قیمت آن می شود.

گفتنی است که در هفته های گذشته موضوع حذف دریافت عوارض عبور مرزی یا خاک پولی حدود ۷۰ دالری از هر کامیون مطرح شده بود، ابتدا طرف طالبان مدعی حذف این عوارض شد اما مشخص شد که این رقم کاهش یافته و حذف نشده و طرف ایرانی هم به صورت متقابل این رقم را کاسته و به ۷۰ دالر در ازای هر تریلی رسانده است. این در حالی است که بازرگانان ایرانی و افغانستانی، مالکان بار و شرکت های حمل و نقل دو کشور با هدف کاهش هزینه ها، خواستار حذف همزمان و هماهنگ این عوارض در دو طرف مرز دوغارون - اسلام‌قلعه هستند.

حبیبی در این زمینه عنوان کرد: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و عزم جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و توسعه حمل و نقل و ترانزیت و به ویژه استفاده از بندر چابهار و برای حل مشکلات، تفاهم نامه هایی امضا شده و دستوراتی هم صادر شده اما کمتر اجرا می شود و فعالان اقتصادی و بخش حمل و نقل هر روز با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در گذشته در بازارچه مرزی دوغارون که در نقطه صفر مرزی ایجاد شده مبلغ خاک پولی دریافت نمی کرد و برخی مردم به خاطر قیمت مناسب کالاها از این بازارچه ها استفاده می کردند اما در حال حاضر این مبلغ دریافت می شود و در منطقه ویژه دوغارون و گمرک دوغارون هم از قبل دریافت می شد.

این فعال حوزه حمل و نقل بین ایران و افغانستان گفت: اگر یک کامیون حامل کالای افغانستانی بخواهد از مرز تا مشهد طی مسیر کند باید حدود 35 میلیون تومان و تا قم، اصفهان و تهران حدود 55 میلیون تومان به عنوان خاک پولی پرداخت کند که اگر این مبلغ بین دو کشور حذف شود در کاهش قیمت حمل و نقل و کالا تاثیر گذار خواهد بود.

حبیبی در مورد وضعیت گمرک های افغانستان از جمله گمرک اسلام قلعه در مرز با ایران هم بیان کرد: فساد نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده اما در رابطه با حمل و نقل کالا و بار همچنان ناهماهنگی ها و مشکلاتی وجود دارد. ساعت کار گمرک اسلام قلعه هرات هم افزایش پیدا کرده اما ورود تریلی های ترانزیتی افغانستان به ایران به دلیل مسایل امنیتی و جلوگیری از قاچاق کالا با محدودیت مواجه است.

وی اضافه کرد: اقداماتی برای کاهش مشکلات در این مسیر انجام شده اما امکان ایجاد سهولت های بیشتر و کاهش موانع و مشکلات هم وجود دارد تا مروادات تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان توسعه بیشتری پیدا کند.

 

کلیدواژه