سنبله 26, 1403 18:31 Asia/Kabul

 رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست خبری با رسانه های داخلی و بین المللی تاکید کرد: ایران، قدرت دفاعی‌ خود را که بتواند از مردمش دفاع کند از دست نخواهد داد، مگر اینکه همه کشورهای منطقه همه خلع سلاح شوند.  

به گزارش رادیو دری؛ مسعود پزشکیان امروز در جمع بیش از ۳۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران افزود:  نگاه به ۲۰۰ سال گذشته نشان می دهد که ما هیچ‌وقت شروع کننده هیچ جنگی نبودیم، اما  برای حفظ امنیت مردم و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم و مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنایت اسراییل در ترور شهید هنیه گفت: آنها دلشان می خواهد ما را به یک جنگ منطقه ای بکشانند و ما تاحالا خویشتن‌داری کرده ایم ، اما حق دفاع را برای خودمان در زمان و با روش های مشخص محفوظ می‌دانیم.

پزشکیان اضافه کرد: ایران می خواهد با کشورهای همسایه خود به زبانی مشترک دست یابد تا بدانند که با هم می توانیم منطقه ای مملو از صلح و توسعه و سلامت ایجاد کنیم، اما قدرتهای خارجی نمی گذارند این تعامل اتفاق بیافتد و می خواهند ما با هم دعوا کنیم؛ ما تلاش خواهیم کرد ارتباط با همسایگان و منطقه را تقویت کنیم و با آمریکا و اروپا در همانم چارچوب های مورد توافق پایبند هستیم. آنها هستند که ما را تهدید می کنند. 

او همچنین با تاکید بر اینکه ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال سلاح هسته ای نیست گفت: ایران به چارچوب برجام پایبند بوده است و همچنان هم تلاش می کنیم آن را ادامه دهیم، اما آنها برجام را پاره کردند. ما می خواهیم در چارچوب های سازمان انرژی هسته ای و چارچوب های مورد توافق کار را ادامه دهیم تا هر دو طرف به تعهدات خود در این زمینه پایبند بمانند.

پزشکیان: ایران اصلا نمی تواند به یمن موشک بفرستد

 رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقال موشک‌های هایپرسونیک ایران به انصارالله یمن  تصریح کرد: ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیکی که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم.

پزشکیان تاکید کرد: غرب می‌داند که ایران اصلا نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشکی داریم، اما به یمن موشک نمی‌دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.

او در عین حال گفت: ما با یمنی‌ها هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم و به اسرائیل که نسل کشی می‌کند اعتراض می کنیم و نگاه مشترکی داریم.

رئیس جمهوری ایران اظهار کرد: در مقابل دیدگان دنیا، اسرائیل نسل کشی می‌کند و کسی هم اعتراض نمی‌کند؛ اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست. جهان نباید اجازه دهد یک گروه با قدرت خود و پشتیبانی قدرت‌ها، مردم بی گناه را نابود کند و بعد نگران این باشد که ایران به آنها موشک داده است.

رئیس جمهوری ایران  با اشاره به طولانی شدن روند آتش بس در غزه و ادامه نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه اضافه کرد: آنها در ظاهر می گویند می خواهند صلح کنند، اما از آن سو اسراییل را مجهز می کنند که تا جایی که ممکن است اهداف مورد نظر خود را نابود کند.

پزشکیان جنگ غزه را جنگ زور، جنگ قلدرها و نسل کش‌ها خواند و تصریح کرد: این جنگ،  جنگ کسانی است دم از حقوق بشر و حقوق زنان و انسانیت می زنند، اما خودشان دیگران را می کشند و نابود می کنند، اما ما تلاش می کنیم تا جایی که از دستمان برآید، مردم غزه به حقوق خود دست یابند.

پزشکیان همچنین درباره سفر قریب الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال دیدارش با رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهداتشان پای بند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند.

او  تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم، بلکه آنها هستند که چنین کارهایی کرده اند و ما با مردم آمریکا هم برادریم.

پزشکیان: هدف اصلی ایران وحدت، انسجام و وفاق در امت اسلامی است

پزشکیان: اگر مسلمانان متحد باشند اسرائیل جرأت جنایت ندارد

کلیدواژه