27 شهریور؛ روز شعر و ادب فارسی؛ جایگاه والای شهریار در ادبیات‌جهان
(last modified 1403-06-27T09:10:19+00:00 )
سنبله 27, 1403 13:40 Asia/Kabul
  • 27 شهریور؛ روز شعر و ادب فارسی؛ جایگاه والای شهریار در ادبیات‌جهان
    27 شهریور؛ روز شعر و ادب فارسی؛ جایگاه والای شهریار در ادبیات‌جهان

امروز هفدهم سپتامبر برابر با بیست و هفتم سنبله، سالروز درگذشت استاد شهریار، شاعر معاصر ایرانی، روز ملی شعر و ادب فارسی در تقویم ایران نام‌گذاری شده است.

به گزارش رادیو دری، «سید محمدحسین بهجت تبریزی» متخلص به شهریار در سال 1285 در تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، شمال غرب ایران، به دنیا آمد و 27 شهریور 1367 هجری‌شمسی درگذشت.

شهریار شعرهایی به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی دارد که در قالب‌های غزل، قصیده، قطعه و رباعی سروده است.

این شاعر ایرانی شاهکارهایی از خود به جا گذاشته است و می‌توان به شعر "علی ای همای رحمت" و "آمدی جانم به قربانت" به فارسی و "حیدر بابایه سلام" به ترکی آذربایجانی اشاره کرد.

مجموعه "حیدر بابایه سلام" از شاهکارهای ادبیات آذربایجان نیز به‌حساب می‌آید.

به گفته «میرحسین زنوزی»، خوشنویس و کارشناس ادبیات و از شاگردان استاد شهریار، این شاعر معاصر ایرانی ادبیات ایران را با گذشته‌های این دیار پیوند زد و در واقع، سعدی و حافظ را در دوران معاصر زنده کرد.

شاگرد استاد شهریار افزود: شهریار بحث جدیدی در قالب ادبی امروز پدید آورد که فعالان عرصه ادبیات بر آن اشرافیت دارند و بر جایگاه والای ایشان در حوزه شعر تاکید دارند.

موزه استاد شهریار که همان محل زندگی او در زمان حیاتش در تبریز بوده، در روز بزرگداشت این شاعر نامی ایرانی میزبان علاقمندان وی و اهل شعر و ادبیات فارسی و گردشگران است.

مقبره استاد شهریار هم در کنار 400 شاعر نامی دیگر در مقبره الشعرا تبریز قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین اماکن دیدنی و گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود.

27 شهریور؛ روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار

کلیدواژه