میزان 20, 1403 13:12 Asia/Kabul
  • رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به ترکمنستان
    رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت. معدن و تجارت ایران از افزایش سطح تجارت و بازرگانی میان ایران و ترکمنستان در شش ماه گذشته خبر داد.

به گزارش رادیو دری، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت، خانه، صنعت، معدن و تجارت ایران به مناسبت سفر رئیس جمهور به ترکمنستان به ترکمنستان گفت : در نیمه نخست سال جاری بیش از ۷۰۲ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۲۳۹ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۸۶ دلار ، از ایران به ترکمنستان صادر شد.

روابط ایران و ترکمستان بیش از پیش رو به رشد است و در همین راستا «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری ایران عصر روز  پنجشنبه (۱۰ اکتبر)  در سفری ۲ روزه و به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان عازم عشق آباد پایتخت این کشور شد.

رئیس‌جمهوری ایران پیش از عزیمت به عشق‌آباد گفت، اولویت دولت چهاردهم ایران گسترش ارتباطات با همسایگان است و در سفر به ترکمنستان درباره مباحث اقتصادی، سرمایه گذاری نفت و گاز با مقامات ترکمن گفت و گو خواهد کرد.

معاونان راه‌آهن‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان نیز در روز های گذشته توافق کردند، مبادله قطارها در مرز ریلی سرخس به ۴۰۰ دستگاه واگن در شبانه‌روز افزایش یابد.

همکاری های سیاسی ایران و ترکمنستان  نیز همواره از روند بسیار خوبی برخوردار بوده است به طوری که جمهوری اسلامی ایران با توجه به اعلام سیاست بی طرفی دولت ترکمنستان از سال ۱۹۹۵، از موضع بی طرفی مثبت این کشور حمایت کرده و  به طور رسمی به «گروه دوستان بی طرفی برای صلح ، امنیت و توسعه پایدار» که به ابتکار ترکمنستان تشکیل شده، پیوسته است.

رئیس جمهوری ایران عازم ترکمنستان می‌شود

کلیدواژه