برخورد با مهاجران افغانستانی باید بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد
(last modified 1403-07-25T08:41:12+00:00 )
میزان 25, 1403 13:11 Asia/Kabul
  • برخورد با مهاجران افغانستانی باید بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد

کارشناس و فعال فرهنگی و رسانه ای افغانستانی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی افغانستان را جزئی از جبهه مقاومت می دانند بنابراین برخورد با مهاجران افغانستانی باید بر اساس منویات ایشان باشد.

حجت الاسلام دکتر سید بصیر احسانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد دیدار جمعی از بزرگان و شخصیت های افغانستانی و اعضاء و مسوولان شورای هماهنگی هیآت مذهبی افغانستانی مقیم استان قم ایران با حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم حضرت امام خمینی (ره) و اینکه وی تاکید کرده درب حرم حضرت امام خمینی (ره) همواره به روی مهاجران افغانستانی باز بوده و از این پس هم باز خواهد بود و اینکه تبلیغات بی دلیلی علیه مهاجران افغانستانی شکل گرفته که باید خنثی شود اظهار کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به افغانستانی ها نگاه ویژه ای است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه نصر مبنی بر اینکه باید کمربند دفاع، استقلال طلبی و عزت را از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان در همه کشورهای اسلامی محکم ببندیم و افغانستان را هم جزء جبهه مقاومت دانستند، عنوان کرد: جبهه مقاومت بسیار گسترده است اما رهبر معظم انقلاب اسلامی نام افغانستان را برجسته کردند. در شرایطی که دامنه مهاجرستیزی و مهاجر هراسی گسترده شده نام بردن از افغانستان اسم رمزی بود تا مردم، دولت و دنیا را متوجه کنند که نگاه ایشان امت گرا است.

احسانی افزود: نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جبهه مقاومت است، ملت افغانستان هم اتباع بیگانه نیستند بلکه تبعه جبهه مقاومت هستند و باید با آن ها درست رفتار شود. جبهات گسترده ای از استکبار جهانی در مقابل ما به عنوان جبهه مقاومت قرار دارد و جز با اتحاد و همدلی افغانستان، یمن، ایران، غزه و لبنان و سایر کشورهای جبهه مقاومت پیروزی میسر نخواهد بود.

این فعال فرهنگی افغانستانی عنوان کرد: دشمن متوجه این مطلب شده و همانگونه که در خط مقدم نبرد امثال سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی و اسماعیل هنیه را به شهادت می رساند و آن ها را از میدان مقاومت حذف می کند برای پشت میدان هم برنامه دارد؛ یکی از مهمترین برنامه های جبهه دشمن هم ایجاد اختلاف بین کشورهای مختلف جبهه مقاومت است که باید هوشیار باشیم، در این دام نیفتیم و با اتحاد، همدلی و برادری نقشه های دشمنان را خنثی کنیم.

وی در مورد برخی از خودی ها و اتباع افغانستانی و ایرانی هم که ندانسته در فضای مجازی یا خارج آن به اختلافات دامن می زنند هم گفت: افغانستان، ایران و دیگر کشورها باید در یک مدل کلان تر دیده شوند و جزئی نگری نشود. باید به محور مقاومت و تمدن نوین اسلامی در حال شکل گیری و دشمن مشترک توجه شود و اینکه در مقابل دشمنان مشترک، ایجاد تمدن نوین اسلامی و رسیدن به آرمان های بلند مربوط به کل امت اسلام، مراقب باشیم و در دام دشمن نیفتیم.

این فعال رسانه ای افغانستانی گفت: حتی برخی از خودی ها گاهی در دام فتنه افغان هراسی دشمنان می افتند، مقابله نمی کنند و یا سکوت می کنند در حالی که همه باید هوشیار و آگاه باشند، مدل کلان را ببینند، نقشه های دشمنان را بشناسند و برادری، برابری، دوستی و روابط بین ملت ها را دنبال کنند. ملت افغانستان حداقل طی نیم قرن گذشته به صورت مداوم در شادی و غم ملت ایران شریک بوده، حتی قبل از انقلاب اسلامی و بعد در دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام و حوادث مختلف به ویژه مهاجران افغانستانی وارد میدان شده و همدلی و برادری خود را نشان داده اند.

احسانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف ایران هم مهمان نوازی خوبی داشته اند اما در این میان دست هایی در کار است که می خواهند این دوستی را از بین ببرند که ما نباید اجازه چنین کاری بدهیم، باید هوشیار و با بصیرت باشیم و توجهات به ولی جامعه باشد. وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت از افغانستان به عنوان یکی از کشورهای مهم جبهه مقاومت یاد می کنند حجت بر همه تمام است، همه باید کلام ایشان را حجت بدانند و بر اساس آن حرکت کنند.     

این فعال فرهنگی افغانستانی یادآوری کرد که تولیت حرم حضرت امام خمینی (ره) نیز در جلسه ای که با شخصییت های افغانستانی داشت، تاکید کرد که تبلیغات علیه مهاجران افغانستانی دروغین است و نقش افغانستانی ها به ویژه شیعیان افغانستان در طول سال های بعد از انقلاب برای مردم ایران نه تنها مخرب نبوده بلکه بسیار مولد و مثبت بوده در بخش های مختلف از جمله امنیت، دفاع، فرهنگ، اقتصاد و سایر بخش ها سازنده و مولد بوده است.

وی اضافه کرد: آقای خمینی همچنان به نقش آفرینی شیعیان افغانستان در ادوار مختلف تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزات آن ها اشاره کرد به ویژه در مبارزه با داعش آن ها را پیشگام دانست و موج مهاجر هراسی را که در فضاهای رسانه ای و مجازی صورت می گیرد ناشی از توطئه های دشمنان دانست و اینکه مردم باید هوشیار باشند و در دام این توطئه ها نیفتند.

 

کلیدواژه