پزشکیان عازم روسیه شد
(last modified Tue, 22 Oct 2024 11:35:19 GMT )
عقرب 01, 1403 16:05 Asia/Kabul
  • پزشکیان عازم روسیه شد
    پزشکیان عازم روسیه شد

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و و بریکس پلاس، عازم روسیه شد.

به گزارش رادیو دری؛ شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است  از امروز به مدت سه روز در کازان روسیه برگزار شود و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری روسیه در این اجلاس شرکت می‌کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران  پیش از عزیمت به روسیه  گفت: هم‌افزایی و توسعه ارتباطات میان کشورهای بریکس گامی موثر در مسیر برون رفت از چالش یکجانبه‌گرایی، تمامیت خواهی و تحریم آمریکا در جهان است.

پزشکیان افزود: سازمان بریکس متشکل از کشورهایی است که هدف آنان توسعه چندجانبه‌گرایی در جهان به منظور کنترل یکجانبه‌گرایی آمریکا و داد و ستد آزادانه همه کشورهای جهان است.

وی اظهار کرد: این سفر فرصتی است که با رئیسان جمهوری روسیه، چین، هند و تعداد دیگری از کشورها راهکارهای همکاری و تعاملات و تبادلات بیشتر را بررسی کنیم.

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.

پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه خواهد کرد.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت.

 بریکس گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی است و کشورهای دیگری همچون ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات نیز به عضویت این گروه در آمده اند.

34 درصد از قلمرو و 45.2 درصد از جمعیت کره زمین وهمچنین 36.7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را اعضای گروه بریکس تشکیل می‌دهند.

حضور ایران به‌عنوان عضو اصلی در اجلاس سران بریکس

مجاهد: طالبان تمایل دارد در نشست بریکس شرکت کند

کلیدواژه