نشست سه جانبه رئیسان جمهوری ایران،روسیه و آذربایجان ،نگاه به اهداف راهبردی
(last modified 1395-05-18T06:58:37+00:00 )
اسد 18, 1395 11:28 Asia/Kabul
  • نشست سه جانبه رئیسان جمهوری ایران،روسیه و آذربایجان ،نگاه به اهداف راهبردی

نشست سه جانبه ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان ، از دیدگاه توسعه روابط راهبردی در حوزه خزر و همچین در منطقه قفقاز دارای اهمیتی استراتژیک است .

سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو، با نشست سه جانبه رئیسان جمهوری ایران،روسیه و جمهوری آذربایجان که امروز(دوشنبه)، برگزار می شود ، به نقطه عطفی در روابط چند جانبه منطقه ای تبدیل می شود .

نشست سه جانبه ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان نخستین نشست از نوع خود محسوب می شود که از دیدگاه توسعه روابط راهبردی در حوزه خزر و همچین در منطقه قفقاز دارای اهمیتی استراتژیک است .

موضوعاتی که در دستور کار این نشست قرار گرفته ،از دیدگاه کلان معطوف به همکاری های اقتصادی و بررسی توسعه کریدور شمال و جنوب است .

موافقتنامه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب سابقه ای بیش ازیک دهه دارد. براساس توافقنامه ای که در سال 2000 ، در سن پطرزبورگ روسیه به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید ؛ کریدور موسوم به شمال -جنوب موجودیت خود را اعلام کرد .

این کریدور، ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد .

روسیه،‌ جمهوری آذربایجان و ایران اکنون به دنبال سرعت بخشیدن به تکمیل کریدور حمل و نقل شمال- جنوب هستند که با اجرایی شدن آن بخش غربی دریاچه خزر از طریق جمهوری آذربایجان به ایران متصل می‌شود. این طرح زمان حمل و نقل کشتی‌ها را به یک سوم و هزینه‌ها را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

ایران و جمهوری آذربایجان توافق کرده اند به شکل پنجاه - پنجاه در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

این مشارکت در تکمیل اهداف کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، نقش موثری خواهد داشت بویژه آنکه با تکمیل طرح راه‌آهن قزوین – رشت - آستارا و اتصال آن به شبکه خطوط ریلی جمهوری آذربایجان ، این حلقه ارتباط ریلی کامل خواهد شد.

امنیت و ثبات، بازار بزرگ اقتصادی ایران و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی در دریای عمان و خلیج فارس، از مزیت هایی است که بستر مناسبی را برای تبدیل شدن ایران به کانون اصلی و حلقه وصل ترانزیتی در منطقه فراهم ساخته است.

موافقتنامه های سه‌جانبه ، پیش از این نیز میان ایران، ترکمنستان - قزاقستان برای توسعه راه‌آهن شرق خزر، و همچنین بین ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار شکل گرفته است . اکنون همکاری سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان برای توسعه مسیر ترانزیتی شمال - جنوب گام تازه ای است که در جهت تقویت همگرایی و هم افزایی اقتصادی چند جانیه در منطقه برداشته می شود .

از اینرو سفر رئیس جمهوری ایران به باکو و اجلاس سه‌جانبه سران روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، فرصتی تاریخی است که می تواند ضمن پیشبرد طرح‌های کلان‌ ترانزیتی منطقه ،بر تقویت همگرایی های چند جانبه در مسایل دیگری همچون حفظ محیط زیست ، مقابله با تروریسم و تهدید های جمعی نیز تاثیر گذار باشد . بویژه آنکه رییس جمهوری اسلامی ایران در این سفر دیداری دو جانبه نیز با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواهد داشت تا در باره مسایل مورد علاقه و همکاریهای تهران - مسکو گفتگو کند .

به تعبیر رییس جمهوری اسلامی ایران ، دولت یازدهم سیاست برد - برد را نه تنها در مذاکرات هسته‌ای بلکه در روابط خود با سایر کشورها به کار گرفته است. روحانی دیروز در باکو گفت ؛ دولت یازدهم بجز کشورها و قدرت‌هایی که قصد مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران دارند، خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورهای دنیاست و این حسن روابط به نفع امنیت، ثبات و توسعه کشورهای منطقه است.

کلیدواژه