حمل 05, 1396 11:48 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ تمدید ماموریت  گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در ایران , اقدامی مغایر با حقوق بین الملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل  با  تصویب قطعنامه هایی ،ماموریت گزارشگران این شورا در برخی کشورها از جمله ایران را ، برای یک سال دیگر تمدید کرد.  این قطعنامه در خصوص ایران با  رای ضعیف  22 رای مثبت در مقابل  25 رای منفی و ممتنع تصویب شد.

امریکا  ، انگلیس و چند کشور عربی   و آفریقایی   از جمله عربستان ، قطر ، امارات متحده عربی ؛ بوتسوآنا و روآندا ، از جمله کشورهایی هستند که  به قطعنامه ی ضد ایرانی رای مثبت دادند در حالیکه این کشورها  در  زمینه  نقض حقوق بشر دارای سوابق زیادی هستند.

البته مفاد ماموریت  گزارشگر ویژه نسبت به گذشته تغییری نکرده است .

انتقاد  از حکم  مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر و عاملان قتل نفس ؛ادعای  اعمال  شکنجه ؛محدودیت حقوق شهروندان و نبود آزادی بیان و مطبوعات از موارد ی است  که در گزارش های گزارشگر این شورا  تا کنون  به ایران نسبت داده شده است .

در این فهرست  موارد ادعایی دیگری همچون  اعمال  تبعیض و خشونت علیه زنان، اقلیت های قومی و مذهبی،  نیز وجود دارد .

 ایران در حالی  در کانون توجه شورای حقوق بشر قرار گرفته  که حقوق بشر از دید گاه غرب  با اهدافی سیاسی به ابزاری برای فشار بر کشورهای مستقل تبدیل شده است .

نکته قابل توجه اینکه  ایران  با فرد  گزارشگر و یا فرآیند بررسی دوره ای وضعیت حقوق بشر  مشکلی ندارد ، بلکه مسئله تعیین گزارشگر ویژه برای ایران بدون دلیل  منطقی  است .

ایجاد  نگرانی کاذب نسبت به یک جامعه و مردم ان  اساسا" جرم محسوب  می شود که   خود از جمله موارد نقض حقوق بین الملل است و این همان کاری است که شورای حقوق بشر با تعیین  گزارشگر در باره ایران انجام داده است  .
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد  نگرانی از وضعیت حقوق بشر وسیله ای  برای توجیه اقدام های یک جانبه ی علیه  ایران است .  تردیدی نیست که  ارتقای حقوق  بشر موضوعی حائز اهمیت است ؛  اما  آنچه محل  نقد و بحث است  ؛ این است که  چه دولت هایی داعیه دفاع از حقوق بشر دارند . بعنوان مثال نماینده لندن در این نشست ادعا کرد  که نگران وضع حقوق بشر در ایران است وگفت ؛ کار گزارشگر ویژه برای کسانی که در جهت بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران می جنگند، بسیار اهمیت دارد.

در حالیکه تاریخ نشان می دهد که  جنایات ضد بشری بی شماری توسط انگلیس علیه بسیاری از کشورها از جمله ایران اتفاق افتاده است . انگلیس در زمان جنگ جهانی اول سبب بروز  قحطی مصنوعی در ایران شد و در سرنگونی دولت قانونی ایران در سال 1953 دخالت مستقیم داشت .

  بخشی از سلاح های شیمیایی که  توسط صدام در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران  استفاده شد  از سوی انگلیس تامین می شد .

در حال حاضر نیز بمبهای فسفری و سلاح های ممنوعه انگلیسی برا ی استفاده  عربستان در جنگ یمن  در اختیار جنایتکاران سعودی قرارمی گیرد .انگلیس همچنین از حامیان اسراییل در جنایاتش علیه ملت فلسطین است . بنابراین  صدور چنین قطعنامه هایی ، و حمایت کشورهایی چون انگلیس از این قطعنامه   با  واقعیت هایی که در نقض حقوق بشر اتفاق می افتد ، فاصله زیادی دارد .  به این واقعیت   "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اقدام شورای حقوق بشر اشاره و تصریح کرد ؛ تخریب چهره کشورهای مستقل مانند ایران و سرپوش گذاشتن بر موارد نقض حقوق بشر از جمله جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و کشتار وحشیانه در جهان و منطقه از اهداف  تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران است.