صالحی: از سه طرح هسته‌ای ایران امروز رونمایی می‌شود
(last modified Sun, 09 Apr 2017 06:01:15 GMT )
حمل 20, 1396 10:31 Asia/Kabul
  • صالحی: از سه طرح هسته‌ای ایران امروز رونمایی می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در روز ملی فناوری هسته‌ای سه طرح هسته‌ای ایران در قزوین، البرز و یزد به بهره برداری می‌رسد و از حدود 40 دستاورد رونمایی می‌شود.

امروز یکشنبه نهم آوریل 2017 (20 حمل) در تقویم رسمی ایران به نام «روز ملی فناوری هسته‌ای» نام‌گذاری شده است.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه‌شب در گفت وگو با شبکه یک تلویزیون ایران، افزود: رونمایی از شتابگر پیشرفته در قزوین که تحول علمی برای بخش کشاورزی و سلامت ایجاد خواهد کرد، طرح جداسازی سنگ‌های پرعیار اورانیوم از کم عیار برای کاهش هزینه تولید کیک زرد، سانتریفیوژ پیشرفته برای وزارت نفت، طرح بهینه سازی و ارتقای سوخت رآکتور تهران از جمله طرح‌هایی است که امروز به بهره برداری می‌رسد.

علی اکبر صالحی، اکتشاف و استخراج اورانیوم را راهبردی‌ترین بخش صنعت هسته‌ای ایران دانست و گفت: تاکنون بیش از 70 درصد کل مساحت ایران برای اورانیوم اکتشاف هوایی شده و نقاط امیدوارکننده‌ای شناسایی و کشف شده است.

صالحی به ساخت دو نیروگاه جدید در 10 سال آینده در ایران با مشارکت روسیه و چین اشاره کرد و افزود: ایران سالانه به 600 تُن اورانیوم برای فعالیت این دو نیروگاه و نیروگاه بوشهر نیاز خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین درباره احتمال نقض برجام از سوی گروه 1+5 ، تصریح کرد: اگر کمیته ایرانی نظارت بر برجام تشخیص دهد که 1+5 نقض عهد کرده است، برگشت پذیری جمهوری اسلامی ایران در فناوری هسته‌ای به گونه‌ای خواهد بود که آنان متحیر خواهند شد.

صالحی به امضای تفاهم‌نامه با مجارستان برای ساخت رآکتورهای کوچک اشاره کرد و نیز افزود: ایران در موضوع هسته‌ای با جمهوری چک و مجارستان قرارداد امضاء کرده است و با اسلواکی و فرانسه هم در این موضوع همکاری می‌کند.

صالحی درباره بازطراحی رآکتور اراک هم گفت: دو مرحله از بازطراحی رآکتور اراک انجام شده و این بازطراحی را متخصصان ایرانی با دانش بومی انجام می‌دهند و در هفته‌های آینده قرارداد بازطراحی رآکتور اراک با چین نهایی می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ساخت بیمارستان هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: این بیمارستان در غرب آسیا بی‌نظیر است و با مشارکت اتریش ساخته می‌شود و تحول عظیم در تجهیزات پزشکی ایران ایجاد خواهد کرد.

کلیدواژه