روحانی: حل مشکلات زیست محیطی، نیازمند همکاری منطقه ای و بین المللی است
(last modified 1396-04-12T07:17:30+00:00 )
سرطان 12, 1396 11:47 Asia/Kabul
  •  روحانی: حل مشکلات زیست محیطی، نیازمند همکاری منطقه ای و بین المللی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست را برای سلامت، توسعه و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه ضروری دانست و تاکید کرد: حل مشکلات زیست محیطی، نیازمند برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌ منطقه‌ای و بین‌المللی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در همایش بین‌المللی «مقابله با گرد و غبار: چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی» در تهران اظهار کرد: هشتاد درصد گرد و غبارهای سرزمینی در ایران، منشاء خارجی دارد و کشورهای عراق، اردن، کویت، سوریه، عربستان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان، منشاء گرد و غبار در منطقه هستند.

روحانی با تأکید بر اینکه کشورها باید در پی قوی تر شدن منطقه باشند تصریح کرد: نباید در رقابت‌های منطقه‌ای یک کشور بخواهد در برابر کشورهای دیگر قدرت خود را به رخ بکشاند و تفرقه و شکاف را بیشتر کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشورهای منطقه، عضو یک خانواده هستند و نمی توانند از هم فاصله بگیرند خاطرنشان کرد: اگر گروه های تروریستی از جمله داعش در عراق و سوریه به تخریب ساختمان‌ها، مزارع و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌پردازند، در این صورت کشاورزی آباد منطقه به بیابان تبدیل خواهد شد که از گرد و غبار آن نیز مردم منطقه دچار مشکل خواهند شد.

روحانی با تاکید بر اینکه تروریسم به عنوان یک میکروب مسری، همه منطقه را فرا می‌گیرد افزود: هر کشوری تصور کند که این پدیده می‌تواند به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای و جهانی‌اش باشد، کاملاً در اشتباه است و تروریسم دامن همه را فرا خواهد گرفت، مگر آنکه با همکاری هم بتوان این پدیده را ریشه‌کن کرد.

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، راه برون رفت از مشکلات را توسعه روابط کشورها و گسترش همکاری‌ها دانست و گفت: سازمان ملل متحد باید در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری کند و همه توان خود را برای رفع این معضل بکار گیرد.

نخستین همایش بین المللی گرد و غبار از امروز(دوشنبه) با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان سازمان ملل متحد، وزیران و نمایندگان 43 کشور در تهران آغاز به کار کرد و تا روز چهارشنبه 14سرطان ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه