رایرنی های ظریف با مقام های شرکت کننده در آیین تحلیف ریاست جمهوری ایران
(last modified 1396-05-15T03:34:13+00:00 )
اسد 15, 1396 08:04 Asia/Kabul
  •  رایرنی های ظریف با مقام های شرکت کننده در آیین تحلیف ریاست جمهوری ایران

وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه ترکمنستان، رئیس مجلس ملی قبرس، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا و وزیر مشاور در امور دولت و نخست وزیر پیشین هلند که برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده اند، به صورت جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز شنبه در دیدار «رشید مردوف» Raşit Meredow وزیر خارجه ترکمنستان، ساختار مناسبات دو کشور را مستحکم ارزیابی کرد و گفت: زمینه برای توسعه بیشتر همکاری های ایران و ترکمنستان مهیا است.

«رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار اظهار کرد: عشق آباد علاقه مند به گسترش همکاری با تهران در زمینه های مختلف بویژه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

ظریف و مردوف همچنین با اشاره به خطر افزایش فعالیت گروههای تروریستی و افراطی برای تمام کشورهای منطقه، بر ضرورت مبارزه مشترک با این گروهها تاکید کردند.

«محمد جواد ظریف» همچنین در دیدار با «دمیتریس سیلوریس»، Demetris Syllouris رئیس مجلس قبرس با بیان اینکه زمینه توسعه همکاری های اقتصادی ایران و قبرس مهیا شده است، بر توسعه همکاری ها میان دو کشور و همچنین حل مشکل قبرس از طریق گفت وگوهای سیاسی تاکید کرد.

دمیتریوس سیلویریس هم در این دیدار نامه ای از طرف رئیس جمهوری این کشور به روحانی در خصوص مذاکرات قبرس را تسلیم وزیر امور خارجه ایران کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار «خوزه منندز» José Menéndez  معاون رئیس جمهور و وزیر برنامه ریزی ونزوئلا با بیان اینکه تهران همواره از خواسته های مردم و دولت ونزوئلا حمایت می کند، ابراز امیدواری کرد: دولت ونزوئلا بتواند با تدبیر و درایت، ثبات و آرامش را به این کشور بازگرداند.

ظریف با محکوم کردن تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا افزود: آمریکایی ها 35 سال است که ایران را تحریم کرده اند و برخی پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های گوناگون اقتصادی و فناوری به سبب همین تحریم ها و مقاومت مردم در برابر آنها است.

«خوزه منندز» نیز در این دیدار با اشاره به تهدیدها و فشارهای آمریکا علیه ونزوئلا، گفت: تلاش های جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم ها و فشارهای یکجانبه و خارجی قابل توجه است و ونزوئلا خواهان استفاده از تجارب تهران در زمینه مقابله با تحریم ها است.

معاون رئیس جمهور ونزوئلا افزود: باید از هر تهدید و فشاری که آمریکا به ایران و ونزوئلا وارد می کند، به عنوان فرصتی در تقویت روابط با یکدیگر استفاده کنند.

ظریف در دیدار با «ویم کوک» Wim Kok  وزیر مشاور در امور دولت و نخست وزیر پیشین هلند نیز بر تقویت همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی؛ بویژه بانکی تاکید کرد.

ویم کوک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و هلند در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، مدیریت آب و سایر زمینه های اقتصادی قادر به همکاری های بیشتر هستند.  

«حسن روحانی» هفتمین رییس جمهوری اسلامی ایران روز(شنبه) برای دومین دوره سوگند یاد کرد که پاسدار اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ایران باشد؛ در مراسم تحلیف روحانی مقامات و شخصیت های کشوری و لشگری و بیش از 100 هیئت عالی رتبه خارجی و بین المللی از کشورهای مختلف جهان حضور داشتند.

 

کلیدواژه