عراقچی: ایران ازحفظ تمامیت ارضی و حاکمیت عراق حمایت می کند / میانمار کشتار مسلمانان را متوقف کند
(last modified 1396-07-01T04:08:16+00:00 )
میزان 01, 1396 08:38 Asia/Kabul
  • عراقچی: ایران ازحفظ تمامیت ارضی و حاکمیت عراق حمایت می کند / میانمار کشتار مسلمانان را متوقف کند

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در نشست هماهنگی وزرای امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC ) در نیویورک تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران از حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت و وحدت ملی عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور حمایت می کند.

برخی احزاب منطقه کردستان عراق،17 جوزای سال روان  در نشستی با حضور «مسعود بارزانی»، رئیس این منطقه با برگزاری همه‌‌ پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق در 3 میزان آینده موافقت کردند ؛ موضوعی که با مخالفت قاطع دولت، گروه‌های مختلف عراقی‌ و کشورهای منطقه و جهان رو به رو شده است. با این حال «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از کُردهای عراق خواسته است در این همه پرسی شرکت کنند.

سیدعباس عراقچی همچنین در این نشست که هر ساله در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود به جنایات ارتش و بوداییان میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف فوری جنایات در میانمار است. عراقچی کشتار مسلمانان روهینگیایی را «پاکسازی نژادی » توصیف کرد.

از روز جمعه 3 اسد تاکنون در موج جدید حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، غرب این کشور، بیش از شش هزار نفر کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند. صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.

استان راخین از سال 1391 صحنه حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا است. یک میلیون مسلمان روهینگیا از حقوق شهروندی در میانمار محروم هستند.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران در این نشست به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت الله الحرام که در آن به مسئولیت نخبگان سیاسی، دینی و فرهنگی در جهان اسلام برای «ایجاد وحدت» تاکید فرموده بودند نیز اشاره کرد و گفت: از نظر ایران، سازمان همکاری اسلامی مناسب ترین جایگاه بروز و تمرین این وحدت است.د

کلیدواژه