رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی به‌ دنبال ایجاد «اسرائیل جدید» در منطقه است
(last modified 1396-07-13T04:35:42+00:00 )
میزان 13, 1396 09:05 Asia/Kabul
  •  رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی به‌ دنبال ایجاد «اسرائیل جدید» در منطقه است

رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه شب در دیدار رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی از برگزاری همه‌پرسی در منطقه کُردستان عراق، خاطرنشان کردند، آمریکا و قدرت‌های خارجی، غیرقابل اعتماد و به دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه هستند.

به گزارش رادیو دری، حضرت آیت الله خامنه‌ای، برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را خیانت به منطقه و موجب تهدید آینده آن خواندند و با اشاره به عوارض درازمدت این اقدام برای همسایگان، تأکید کردند: ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این قضیه به صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، «همکاری، همفکری و تصمیم‌های واحد و جدی سیاسی و اقتصادی» از سوی ایران و ترکیه در مقابله با این قضیه را بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: نگاه آمریکا و دولت‌های اروپایی به این موضوع با نگاه ایران و ترکیه کاملاً متفاوت است. آمریکا مایل است که همواره یک عامل ایذایی علیه ایران و ترکیه در اختیار داشته باشد، بنابراین به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و مواضع آنها به هیچ‌وجه نمی‌توان اعتماد کرد.

ایشان با اشاره به مشکلات جدی در جهان اسلام از شرق آسیا و میانمار تا شمال افریقا، گفتند: در مقابل این مشکلات، اگر ایران و ترکیه در مسئله‌ای به توافق دست پیدا کنند، آن توافق قطعاً محقق خواهد شد و نفع آن به هر دو کشور و به دنیای اسلام خواهد رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با ابراز خرسندی از همکاری‌های ایران و ترکیه در اجلاس آستانه و روند رو به بهبود قضایای سوریه در اثر این همکاری‌ها افزودند: البته مسئله داعش و تکفیری‌ها به این شکل پایان نخواهد یافت و حل این مسئله، نیازمند یک برنامه بلندمدت و واقعی است.

«رجب طیب اردوغان» نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم ایجاد اتحاد قدرتمند بین ایران و ترکیه در منطقه، گفت: بر اساس اسناد و شواهد غیرقابل انکار، آمریکا و اسرائیل در خصوص مسئله کردستان به یک توافق کلی رسیده‌اند و بارزانی با برگزاری همه‌پرسی، خطایی غیر قابل بخشش مرتکب شد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا، فرانسه و اسرائیل می خواهند کشورها را در خاورمیانه تجزیه، و از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند، خاطرنشان کرد: آنها برای سوریه نیز همین نقشه را دارند و اتحاد و تصمیم واحد ایران و ترکیه در این خصوص بسیار مهم است.

 

کلیدواژه